دوشنبه, ۱۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

thumbs_b_c_2399783688eeb2d61a0f517457439045

طالبان از سفر تحصیلی دختران به دبی جلوگیری کرد/ «نمی‌توانم ناراحتی‌ام را ابراز کنم»

23 August 2023

طالبان از سفر تحصیلی ده‌ها دانشجوی دختر به امارات متحده عربی جلوگیری کردند. منابع به رسانه‌ها گفتند که ۷۰ بانو هنگام سفر به دبی از میدان هوایی کابل برگردانده شدند. آنها با هراس از اینکه طالبان مانع سفرشان شوند، با محرم شرعی تصمیم سفر به دبی داشتند.

به گزارش کشورنیوز، منع سفر دختران دانشجو واکنش گسترده را به همراه داشت. حامی مالی دانشجویان افغانستان گفت که از تصمیم طالبان مبنی بر منع سفر دختران دانشجو شوکه شده است. او گفت که نمی‌داند با چه کلمات ناراحتی‌اش را از تصمیم طالبان ابراز کند.

قرار بود دختران دانشجوی افغانستان به حمایت مالی خلف بن احمد الحبتور بازرگان نام‌آشنای امارات متحده عربی، تحصیلات شان را در دانشگاه دبی آغاز کنند. اما طالبان مانع سفر آنها شدند. هنوز مقامات طالبان این تصمیم واکنش نشان نداده‌اند.

اما عفو بین‌الملل در اعلامیه‌یی این تصمیم طالبان را محکوم کرد و گفت که این تصمیم آشکارا با حق آموزش و آزادی حرکت در تضاد است و نشان‌دهندۀ ادامۀ محدودیت و آزار و اذیت زنان افغانستان می‌باشد. عفو بین‌الملل از طالبان خواست که فورا به دختران دانشجو اجازه سفر بدهد.

در این حال، خلف بن احمد الحبتور در بیانیه‌یی در تویتر ممانعت از سفر دختران دانشجو را تراژیدی عمیق و ضربه‌یی بر اصول انسانیت و عدالت خواند.

او از همۀ طرف‌ها خواست که برای نجات دختران گیرمانده بشتابند

این میلیاردر اماراتی افزود همه کارها برای استقبال از این دختران در دبی برنامه‌ریزی شده بود و دانشگاه و پولیس دبی و همچنین دفتر روابط خارجی و دفتر امور مهاجرت دبی در این کار مشارکت داشتند.

خلف بن احمد الحبتور در توییتش نوشت که از مدت‌ها پیش منتظر ورود این دختران به دانشگاه دبی بود، ولی با این اقدام طالبان به اندازه‌ای غمگین و ناامید شده است که نمی‌تواند احساس خود را با هیچ واژه‌یی بیان کند.

طالبان از دو سال بدین سو محدودیت‌ها علیه دختران و زنان را به طور گسترده‌یی افزایش بخشیده‌اند. زنان حق تحصیل، کار و فعالیت اجتماعی و سیاسی ندارند. بدون محرم شرعی اجازۀ سفر ندارند. از رفتن به پارک‌ها و تفریحگاه‌ها محروم شده‌اند.