جمعه, ۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

2023-01-05T085249Z_1804049046_RC28KY9YJ1R8_RTRMADP_3_AFGHANISTAN-CONFLICT-CHINA

طالبان: تا سه سال دیگر نفت صادر خواهیم کرد

05 January 2023

طالبان امروز پنجشنبه ( ۱۵ جدی) قرارداد استخراج نفت حوزۀ آمودریا را با کمپنی چینایی (CPEIC) امضا کردند.

مقامات طالبان گفته‌اند که بربنیاد این قرارداد، در زمینی به مساحت ۴۵۰۰ کیلو مترمربع در سه ولایت شمالی سرپل، جوزجان و فاریاب نفت استخراج خواهد شد.

سخنگوی طالبان گفت که اکنون روزانه ۱۰۰۰ تن استخراج خواهد شد و این رقم تا بیست هزار تن بالا خواهد رفت.

مولوی شهاب‌الدین دلاور، وزیر معادن و نفت طالبان، هنگام امضای قرارداد استخراج نفت آمودریا گفت که افغانستان معادن فراوانی دارد و با استخراج این معادن، به «عربستان آینده» تبدیل خواهد شد. مولوی دلاور ادعا کرد که با عملی شدن قرارداد امضاشده نه تنها نیازهای افغانستان در زمینه نفت برآورده می‌شود، بلکه این کشور می‌تواند به کشورهای دیگر نفت صادر کند.

شهاب‌الدین دلاور همچنین اضافه کرد که در قرارداد آمده است که اگر شرکت چینی در دو ماه نخست، کار خود را به صورت جدی آغاز نکند، قرارداد خودبه‌خود لغو خواهد شد.

وزیر معادن و نفت طالبان در مورد سرمایه‌گذاری شرکت چینی در این پروژه گفت: «در سال اول، ۱۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد و در سه سال بعد، با سرمایه‌گذاری ۵۴۰ میلیون دلاری برنامه توسعه‌ای به منظور کشف چاه‌های بیشتر نفت در حوزه آمودریا آغاز می‌شود.»

دلاور تصریح کرد که در جریان برنامه توسعه، ممکن است نواحی بیشتری که نفت دارند و باید استخراج شوند، کشف شدند.

به گفته وزیر معادن و نفت طالبان، پیش‌بینی می‎‌شود که روزانه تا ۲۰۰ تن نفت تنها از معدن نفت قشقری که در استان سرپل قرار دارد، به دست آید. او مجموع ارزش چاه‌های نفت حوزه آمودریا را حدودا هفت میلیارد دلار معادل ۸۷ میلیون بشکه نفت تخمین زد.

شهاب‌الدین دلاور و ملا برادر فروردین ماه به سرپل رفتند و استخراج نفت از معدن قشقری را افتتاح کردند. طالبان پس از سلطه بر افغانستان، تلاش کردند توجه شرکت‌های خارجی به‌ویژه چینی‌ها را به استخراج معادن افغانستان جلب کنند. البته چین در ۲۰ سال گذشته نیز با دولت‌های پیشین افغانستان قراردادهایی برای استخراج نفت حوزه آمودریا و معدن مس عینک امضا کرده بود اما به دلیل تهدید و حملات پیاپی طالبان، کار استخراج این معادن خوب پیش نرفت.

پیش از این، قرارداد استخراج نفت آمودریا در سال ۱۳۹۰ بین دولت وقت افغانستان و شرکت ملی نفت چین  (China National Petroleum Corporation) برای مدت ۲۵ سال امضا شد.

حوزه نفت آمودریا در سال ۱۹۳۲ کشف شد.

 

 

آمودریا,استخراج نفت,افغانستان,شهاب الدین دلاور,طالبان,قرارداد با کمپنی چینایی,ملا برادر,نفت