پنج شنبه, ۱۳ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

WhatsApp Image 2024-04-06 at 21.40.30_b3bfd2f7

طالبان همکاری اطلاعاتی با ایران را مشروط به مهار جبهۀ مقاومت ملی ساخته است

06 April 2024

نیروهای امنیتی ایران شماری از اعضای جبهۀ مقاومت ملی افغانستان را به اتهام عضویت در گروه داعش بازداشت کرده‌اند.

به گزارش کشورنیوز، اخیراً نیروهای اطلاعاتی ایران اعلام کردند که سه تن از اعضای داعش را که اتباع افغانستان هستند، بازداشت کرده‌اند.

اما منابع می‌گویند که افراد بازداشت شده عضو داعش نه، بل اعضای جبهۀ مقاومت ملی هستند که در برابر طالبان می‌جنگند. ژیلا بنی یعقوب روزنامه نگار ایرانی گزارش داده است که دو تن از افراد بازداشت شده فرزندان خیرمحمد اندرابی فرمانده پیشین جبهۀ مقاومت ملی است که در نبرد با طالبان در اندراب جان باخت. او گفت: «نیروی انتظامی امروز اعلام کرد که تعدادی از اعضای داعش را در کرج بازداشت کرده است؛ تعدادی از آنها فرزندان شهید محمدخیرخواه و شهید قاضی و کبار هستند؛ پدران شان از فرماندهان ارشد مقاومت ضد طالبان بودند و تا پای جان با طالبان جنگیدند و خودشان نیز از مقاومتگران شجاع ضد طالبان اند.»

منابع می‌گویند که عضویت اعضای جبهۀ مقاومت ملی در گروه داعش یک اتهام بی‌بنیاد است و ایران با بازداشت اعضای جبهه مقاومت تلاش کرده که دل طالبان را به دست آورد. جبهۀ مقاومت ملی با حملات پی‌هم در کابل طالبان را به چالش کشیده است.

جبهۀ مقاومت ملی هنوز دربارۀ بازداشت اعضایش اظهار نظر نکرده است.

در پی فروپاشی دولت و برگشت طالبان به قدرت هزاران افسر و سرباز نیروهای امنیتی افغانستان به ایران پناه بردند. در این میان، شماری از اعضای جبهۀ مقاومت ملی نیز در ایران زندگی می‌کنند.

براساس اظهارات یک منبع، طالبان از جمهوری اسلامی خواسته که جلو فعالیت جبهۀ مقاومت ملی را در این کشور بگیرد. به گفتۀ منبع، طالبان همکاری در راستای امنیت مرزی و تبادل اطلاعات را مشروط به مهار جبهۀ مقاومت ملی ساخته است.

جبهۀ مقاومت ملی دو دفتر در تهران و مشهد دارد. دفاتر جبهۀ مقاومت ملی سرگرم کارهای فرهنگی و سیاسی هستند و هیچ نقشی در درگیری های جاری در کشور ندارد.

پس از حملات اخیر در استان سیستان و بلوچستان ایران، روابط طالبان و ایران به تیرگی گراییده است. دو روز پیش نیروهای مرزی ایران با طالبان درگیر شدند و مرز برای ساعت‌ها مسدود گردید.

  در حمله گستردۀ جیش العدل به چابهار و راسک سیستان و بلوچستان، ۱۵ تن از نیروهای ایرانی کشته شده و شماری زخم برداشتند. اعضای جیش‌العدل نزدیک به ۲۰ ساعت به درگیری مسلحانه با نیروهای ایرانی پرداختند. بربنیاد اطلاعات معاون وزیر داخله ایران، در حملۀ جیش العدل ۱۸ جنجگو مشارکت داشته است. این بزرگترین حملۀ تروریستی در سال‌های اخیر در ایران بوده است.

 ایران بدین باور است که جیش‌العدل از خاک افغانستان برضد این کشور استفاده می‌کند. یکی از روزنامه‌نگاران مطرح ایرانی می‌گوید که پایگاه‌های جیش‌العدل به ولایات فراه و نیمروز منتقل شده است. محمد حسین جعفریان گفت که برخی مقامات محلی طالبان در جنوب شرق افغانستان، اعضای جیش‌العدل و دیگر گروه‌های بلوچ هستند که عملاً برضد جمهوری اسلامی می‌جنگند.