شنبه, ۸ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

119888316_3344820172279494_6856678990355805586_o

عبدالله: طالبان خواهان صلح اند

18 September 2020

رییس شورای عالی مصالحه ملی در مراسم گرامی‌داشت از برهان‌الدین ربانی، رییس پیشین شورای صلح گفت که طالبان خواهان حل قضیه از راه سیاسی هستند.

عبدالله عبدالله امروز در تالار لویه جرگه گفت که افغانستان هم در شرایط حساس و سرنوشت‌ساز قرار دارد. قربانی‌ها و دستاوردهای دوره‌های جهاد و مقاومت و 19سال پسین و حقوق اساسی شهروندان در روند صلح مورد توجه است.

عبدالله عبدالله افزود که پیام حکومت را در آغاز مراسم افتتاحیه‌ گفت‌وگوهای صلح با طالبان مطرح ساختیم. طالبان هم عقلامند حل قضیه از طرف مذاکره‌اند.

رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی تاکید کرد که یکصدایی و وحدت نظر ما باعث قوت هیأت مذاکره‌کننده می‌گردد. هیأت مذاکره‌کننده به طرف خوب در حرکت‌اند. یقین داریم که بلاخره به نتایج مطلوب دست می‌یابیم.

دوکتور عبدالله عبدالله علاوه کرد که دو جانب قضیه باید از فرصت پیش‌آمده برای ختم جنگ 40ساله استفاده کنند تا خشونت و جنگ پایان یابد. هرکس منافع خود را در جنگ جستجو کند، در اشتباه است.

محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان می‌گوید که دوام جنگ و خون‌ریزی هم‌زمان با ادامه مذاکرات در دوحه، مردم را به صلح بی‌باور می‌کند.

محقق تأکید کرد که طرف‌های جنگ باید به خشونت و جنگ پایان بدهند و  به هدف «تلطیف فضای مذاکرات» آتش‌بس کنند.

وی افزود که مردم افغانستان بیش از هر زمانی به «وحدت و یک‌پارچه‌گی» نیاز دارد.

به گفته او، همه بدانند که در یک «فضای جدید جهانی» زنده‌گی می‌کنند و باید هرچه زودتر مذاکرات صلح به نتیجه‌ای برسد.

محقق خاطرنشان کرد که به هر اندازه‌ای که مذاکرات زودتر به نتیجه برسد و خون‌ریزی پایان یابد، به نفع کشور است.

این رهبر سیاسی می‌گوید که دو طرف مذاکره نباید خواست‌های شخصی خود را مطرح کنند و روی برخی از «کلمه‌ها» که با سرنوشت جمعی بسته‌گی ندارد، زیاد تأکید نکنند.

 

 

شورای مصالحه,صلح,طالبان,عبدالله,محقق