دوشنبه, ۱۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

01000000-0a00-0242-bc4f-08dc0cec6724_cx51_cy14_cw47_w1597_n_r1_st_s

محدودیت تازه بر رسانه‌ها/تصویربرداری گناه کبیره است

22 February 2024

مقامات طالبان یکی پی دیگر، تصویربرداری را گناه کبیره خوانده و از رسانه‌ها خواسته‌اند که از فیلم‌گرفتن و تصویربرداری خودداری کنند.

به گزارش کشورنیوز، ملاشیرین والی کندهار اخیراً در نامه‌یی به اداره‌های دولتی دستور داد که از تصویربرداری خودداری کنند و به جای آن اخبار و گزارش‌ها را به گونۀ کتبی و صوتی منتشر کنند.

در تازه‌ترین مورد، محمد هاشم شهید ورور رییس عمومی دعوت و ارشاد طالبان گفت که تصویربرداری «گناه کبیره» است و خبرنگاران نباید تمام وقت خود را ضایع کنند؛ آنها در روز قیامت جواب‌گو هستند. 

قبلاً یک سخنگوی طالبان گفته بود که تصویربرداری از موجودات زنده حرام است.

مرکز خبرنگاران افغانستان ابلاغ دستور منع تصویربرداری و یا عکاسی خبرنگاران در نشست‌های رسمی و غیر رسمی مسؤلان محلی قندهار را  یک اقدام غیرقانونی و به شدت عقب‌گرایانه دانسته که سبب تشدید محدودیت در آزادی بیان، افزایش خودسانسوری و کاهش قابل ملاحظه دسترسی رسانه‌ها به اطلاعات می‌شود.

 مرکز خبرنگاران افغانستان از مقام‌های رهبری طالبان در قندهار می‌خواهد با تجدید نظر در این  حکم، به آزادی بیان و حقوق قانونی خبرنگاران در این ولایت احترام بگذارند.

درماده چهارم قانون رسانه‌های همگانی که از سوی حکومت طالبان قابل اجرا خوانده شده است، آمده است که هيچ شخص حقيقی يا حکمی نمی‌تواند فعاليت آزاد رسانه‌های خبری و يا معلوماتی را منع، تحريم، سانسور يا محدود نموده ويا طور ديگری درامور ونشرات رسانه‌ها مداخله کند.

این درحالی است که در دور اول حاکمیت طالبان در دهۀ ۹۰ تصویربرداری ممنوع بود. به همین دلیل، هیچ عکس و تصویری از ملاعمر بنیان گذار طالبان و ملاهبت الله رهبر کنونی این گروه وجود ندارد.