یکشنبه, ۹ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

70336765_1194129154124539_7304522516066729984_o

معاون رییس‌جمهور: حقانیت ما به امریکا ثابت شد

08 September 2019

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری در واکنش به لغو مذاکرات صلح گفته است که خوشحالیم حقانیت موقف حکومت افغانستان برای دنیا و همه همکاران بین المللی مخصوصا رهبری دولت امریکا نیز روشن گردید.

آقای دانش امروز(یک‌شنبه) در نشستی به مناسبت دهم محرم در وزارت تحصیلات عالی گفت که ما در طول ماه های گذشته بارها تاکید کردیم که طالبان گروهی است که به هیچ تعهدی پایبند نیست و مذاکره را به معنای پیروزی خود تفسیر می‌کند و به همین دلیل در روزهای اخیر به هر اندازه‌یی که مذاکرات بین این گروه و نماینده ایالات متحده آمریکا طولانی تر شد به همان اندازه خشونت و جنگ افزایش یافت.

وی گفت: همان طور که قبلا آقای خلیلزاد نماینده دولت آمریکا در امور صلح نیز اعلام کرده بود، تا در هر چهار محور اصلی مذاکرات، توافق نشود در هیچ چیز توافق نخواهد شد.

به گفتۀ معاون رئیس جمهور، کاهش خشونت‌ها و پذیرفتن آتش بس کامل و تطبیق آن، نقطه کلیدی برای پیشرفت پروسه صلح است. به باور وی یکی از نواقص در توافقنامه فعلی نیز این بود که در باره آتش بس، هیچ نوع تعهد یا تضمین مطمئن وجود نداشت.

دانش حفظ جمهوریت، نظام سیاسی مبتنی بر انتخابات و حقوق شهروندی را خطوط سرخ مردم افغانستان در مذاکرات صلح اعلام داشته و تصریح کرد که نظام امارتی، لغو قانون اساسی، نادیده گرفتن ارزش‌های حقوق بشری و دستاوردهای هجده سال گذشته به هیچ صورت در مذاکرات صلح افغانستان پذیرفتنی نیست. وی یکبار دیگر تاکید کرد که صلح آری، اما نه به قیمت جمهوریت.

همچنین آقای دانش به اجماع سیاسی در سطح ملی تاکید ورزیده گفت:« در شرایط حساس فعلی از همه شخصیت‌ها و احزاب سیاسی کشور صمیمانه تقاضا دارم که از اختلاف نظرهای جزئی و دیدگاه های شخصی صرف نظر کرده و در کنار دولت افغانستان، بر محور منافع ملی و در چارچوب خطوط اساسی مردم ، همگی متحد و یکپارچه وارد عمل شوند.»

معاون دوم رییس جمهور اما تأکید کرد که با روشن تر شدن برخی ابهامات، همگی برای انتخابات ششم میزان آماده شوند. وی گفت: ما تا تا کنون تأکید داشتیم که انتخابات یک پروسه ملی و یک عنصر اساسی برای ثبات و مشروعیت است و بدون آن نمی توانیم حتی برای مذاکرات صلح از موضع قوی و مشروع حضور پیدا کنیم.

 

امریکا,انتخابات,سرور دانش,صلح,طالبان