دوشنبه, ۱۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

WhatsApp Image 2023-08-26 at 09.44.33

ممنوعیت حضور زنان در بند امیر بامیان/ «آزموده را آزمودن خطاست»

26 August 2023

 

وزیر امر به معروف و نهی از منکر طالبان امروز شنبه در سفر به ولایت بامیان هشدار داد که دیگر زنان و دختران اجازۀ رفتن به بند امیر ندارند.

به گزارش کشورنیوز، محمد خالد حنفی، وزیر امر به معروف و نهی از منکر طالبان گفت که زنان در بند امیر حجاب را رعایت نمی‌کنند. او گفت که در دو سال گذشته به زنان فرصت داده شد تا حجاب را رعایت کنند، اما دو سال پس مشخص شد که آن‌ها حجاب را در نظر نمی‌گیرند. اکنون نیروهای امنیتی باید از حضور زنان در بند امیر جلوگیری کنند. آزموده را آزمودن خطاست.

بند امیر از بزرگترین پارک‌های تفریحی در افغانستان است. سالانه هزاران تن از مردان و زنان از سرتاسر افغانستان از بند امیر بازدید می‌کنند. حکومت پیشین افغانستان، بند امیر را «پارک ملی» نام گذاری کرده بود.

محدودیت‌های طالبان در برابر زنان با گذشت هر روز بیشتر می‌شود. آنها پیش از این در کابل و شهرهای دیگر از حضور زنان در پارک‌ها و تفریحگاه‌ها جلوگیری کرده بودند.

افزایش محدودیت‌ها در کابل

یکی از باشندگان کابل گفت که طالبان حضور مردم در درۀ پغمان و قرغه را به شدت تحت نظارت دارند. او گفت که نیروهای طالبان، از ورود زنان به دو تفریحگاه بزرگ در کابل جلوگیری می‌کنند. مردان اجازۀ رفتن به تفریحگاه دارند، اما زنان مورد بازپرس قرار می‌گیرند و از مسیر برگردانده می‌شوند. او گفت که پیش از این بحث زنان با محرم و بی‌محرم مطرح بود، اکنون زنان با محرم هم نمی‌توانند به قرغه و پغمان بروند.

قرغه و پغمان دو تفریحگاه تابستانی باشندگان پایتخت است.

پیش از این، طالبان ده‌ها تن را به دلیل نداشتن محرم در کابل و ولایات همجوار بازداشت کرده‌اند. زنانی‌که با یکی از بستگان و آشنایان‌شان به مقصد کار اداری و … به بیرون از خانه رفته‌اند، مورد تعقیب، گرفتاری و بازداشت قرار گرفته‌اند.

طالبان دو سال پس از برگشت به قدرت، زنان را از تمام عرصه‌های زندگی حذف کرده‌اند. زنان و دختران اجازۀ درس خواندن، بیرون‌شدن از خانه بدون محرم شرعی و کار کردن را ندارند.

اخیراً طالبان از سفر هفتادتن از دختران دانشجو به دبی جلوگیری کردند. قرار بود دختران دانشجو به کمک یکی از بازرگانان امارات متحده عربی در دانشگاه دبی به تحصیلات‌شان ادامه بدهند. اما طالبان مانع سفر آنها در میدان هوایی کابل شدند.

طالبان گفته‌اند که برخورد آنان با زنان طبق شریعت اسلامی است.

جامعه بین‌المللی اقدامات سرکوب‌گرایۀ طالبان علیه زنان افغانستان را محکوم کرده و گفته‌اند که بدون به رسمیت شناسی کلیه حقوق زنان افغانستان، بحث به رسمیت شناسی طالبان منتفی است.