چهارشنبه, ۱۲ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

09898

میچ مک‌کانل: خروج “شتابزده” از سوریه و افغانستان ممنوع!

30 January 2019

رهبر اکثریت سنای امریکا که قصد دارد از لایحه‌ای در حوزه سیاست خارجی برای مقابله با دونالد ترامپ استفاده کند، تاکید کرد یک اصلاحیه‌ای را ارایه می‌کند که نسبت به “خروج شتابزده” نیروها از سوریه یا افغانستان هشدار می‌دهد.

میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا در صحن این مجلس تاکید کرد: پیشنهاد من به این حقیقت آشکار اذعان می‌کند که القاعده، داعش در عراق و سوریه و وابستگان آنها یک تهدید جدی علیه ما، در وطن خودمان در اینجا، هستند.

به گزارش هیل، مک‌کانل گفت: این لایحه خطر خروج شتابزده از درگیری‌ها را به رسمیت می‌شناسد و بر لزوم مشارکت دیپلماتیک و راهکارهای سیاسی برای درگیری‌های اساسی در سوریه و افغانستان تاکید می‌کند. ارتش امریکا با معایب اعلام خروج نظامیان در تاریخ معین آشناست و من قصد دارم با این اصلاحیه ترامپ را وادار کنم جایگاهش در این دو کشور را حفظ کند.

این سناتور جمهوری‌خواه تاکید کرد: این اصلاحیه همچنین بر تعهد پایدار ارتش امریکا و شرکایمان تا زمانی که زمینه برای شکست دائمی این تروریست‌های شرور فراهم شود، تمرکز دارد. ما رهبر این جهان آزاد هستیم و این وظیفه ایالات متحده است که رهبری کند، یک ائتلاف جهانی علیه ترور را حفظ کند و در کنار متحدانمان در مبارزه روزانه علیه تروریست‌ها بایستد.

علاوه بر این، سناتور جان کندی اصلاحیه‌ای را پیشنهاد داده است که ترامپ را به استفاده از ارتش امریکا برای محافظت از کردها در سوریه موظف می‌کند. قانونگذاران امریکایی روی ترامپ فشار می‌آورند تا در طرح خروج بازنگری کند. این طرح ناگهانی موجب استعفای جیمز ماتیس، وزیر دفاع امریکا شد و مک‌کانل اوایل همین ماه گفت سنا باید درباره این مساله جلسه ویژه تشکیل بدهد.

مقام‌های اطلاعاتی ارشد امریکا هم ارزیابی متناقضی با اظهارنظر دونالد ترامپ مبنی بر شکست داعش ارائه کردند و هشدار می‌دهند هزاران عضو این سازمان تروریستی همچنان در عراق و سوریه حضور دارند و داعش “قصد ظهور دوباره” دارد.

این هشدار از سوی دن کوتس، مدیر اطلاعات ملی امریکا و جینا هسپل، مدیر سیا در جلسه کمیته اطلاعاتی سنا و انتشار گزارشی درباره تهدیدات جهانی مطرح شده است.

در همین حال روزنامه واشنگتن پست دوشنبه گزارش داد، ایالات متحده و گروه طالبان به حصول توافقی که منجر به خروج نظامیان امریکایی از افغانستان بشود، نزدیک‌تر شدند. دو مقام امریکایی ماه پیش به روزنامه نیویورک تایمز گفتند دولت ترامپ به ارتش دستور داده است تا خروج نیروها از افغانستان را آغاز کند اما ترامپ هنوز اظهارنظر رسمی نکرده است.

خروج,سناتور,میچ مک کانل,نیروها