یکشنبه, ۹ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

رسانه ها

نیمی از رسانه‌ها در یکسال گذشته از فعالیت باز مانده‌اند

24 August 2022

مرکز خبرنگاران افغانستان گزارش داده است که در یک‌سال گذشته و از زمان روی کار آمدن دولت طالبان، فعالیت نیمی از رسانه‌ها در کشور به دلیل مشکلات اقتصادی، اعمال محدودیت‌ها و خروج صدها خبرنگار و کارمند رسانه‌ای مسلکی، متوقف شده است.
به گزارش خبرگزاری کشور، این مرکز در گزارش سالانه خود آورده که همچنان فعالیت ۳۰ درصد از رسانه‌ها به چند ساعت در روز محدود شده و برنامه‌های تولیدی کاهش یافته و برنامه‌ها از لحاظ محتوایی افت شدیدی داشته‌اند.
در جریان ۱۲ ماه گذشته، ۲۴۵ رویداد علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای در این مرکز ثبت شده که شامل بازداشت‌، خشونت فیزیکی، تهدید و ارعاب، جراحت و حتی جان باختن کارمندان رسانه‌ها می‌شود.
به اساس این گزارش، ۱۳۰ مورد بازداشت توام با خشونت و تهدید خبرنگاران از سوی نیروهای طالبان به ثبت رسیده است که از آن جمله، سه خبرنگار و کارمند رسانه‌ای از جمله خالد قادری، مجری سابق رادیو نوروز در هرات، میرزا حسنی، خبرنگار محلی و صاحب امتیاز رادیو آفتاب در ولایت دایکندی و عبدالحنان محمدی خبرنگار پژواک در ولایت کاپیسا همچنان در بند این گروه به سر میبرند. ۸۰ مورد تهدید، ۲۸ مورد خشونت فیزیکی و پنج مورد رویداد منجر به زخمی شدن خبرنگاران شده است که عامل اکثر این رویدادها نیروهای طالبان بوده‌اند.
بر بنیاد گزارش سالانه مرکز خبرنگاران افغانستان، یکسال گذشته آزادی عمل خبرنگاران و استقلال رسانه‌ها برای نشر گزارش‌های خبری و به ویژه گزارش‌های تحقیقی و مصاحبه‌های چالشی سلب و خودسانسوری به شدت افزایش یافته است.
مرکز خبرنگاران افغانستان از طالبان خواسته که کمیسیون‌های رسیدگی به شکایات رسانه‌ای برای جلوگیری از بازداشت‌های خودسرانه و تهدید خبرنگاران و همچنان دسترسی به اطلاعات را مطابق با قانون، ایجاد و از کارکرد قانونی و عملی این کمیسیون‌ها حمایت کند.

این در حالی است که طالبان از آغاز کمیسیون رسیدگی به تخطی‌های رسانه‌ای خبر داده‌اند. طالبان گفته‌اند که این کمیسیون وظیفۀ نظارت از فعالیت‌ رسانه‌ها و بررسی تخطی‌های رسانه‌ای را خواهد داشت و به شکایت‌های خبرنگاران رسیدگی می‌کند.
برخی از آگاهان رسانه‌ای اما می‌گویند آغاز به کار این کمیسیون، قانونمند‌سازی سرکوب آزادی بیان و محدودکردن شدید گردش اطلاعات است. خادم حسین کریمی، سردبیر پیشین روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که طالبان کمیسیون رسیدگی به تخطی‌های رسانه‌ای را فعال کرده‌اند تا سرکوب آزادی بیان را قاعده‌مند و چارچوب‌بندی کنند.

آزادی بیان,افغانستان,خبرگزاری کشور,رسانه ها,کشور نیوز