جمعه, ۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

126434171_3683888611643003_8339050392110369672_o

هیأت مذاکره‌کننده به وزیر خارجۀ امریکا: خروج فوری زمینه رقابت‌های ناسالم منطقه‌یی را فراهم می‌سازد

22 November 2020

شماری از اعضای هیأت مذاکره‌کنندۀ افغانستان روز شنبه در دوحه با مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده و زلمی خلیلزاد فرستاده ویژه این کشور در امور صلح افغانستان، در دوحه دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری کشور، در این دیدار، سید سعادت منصور نادری، وزیر دولت در امور صلح و عضو هیأت مذاکره‌کننده از حمایت‌های دوامدار ایالات متحده از افغانستان در سال‌های گذشته، ابراز امتنان کرد. وی خواستار تداوم همکاری‌ها میان دو کشور بعد از توافقات صلح نیز شد.

اعضای هیأت مذاکره‌کننده گفتند که مردم افغانستان خواهان حفظ دستاوردهای دو دهه اخیر در کشورشان می‌باشند.

اعضای هیأت در ادامه اظهار داشتند که افغان‌ها افزایش خشونت پس از رهایی پنج هزار زندانی را قابل قبول ندانسته و آن را در تناقض با موافقت‌نامه دوحه می‌دانند. آنان افزودند که مردم افغانستان توقع دارند که آتش‌بس دایمی در کشور برقرار گردد.

اعضای هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی افغانستان در ادامه گفتند که جنگ جاری در افغانستان را جهان اسلام ناروا خوانده و همچنین ادامه آن را جامعه بین‌المللی نیز قابل قبول نمی‌دانند.

مایک پمپئو در این دیدار ضمن اشاره به حمایت‌های ایالات متحده در روند صلح افغانستان گفت که صلح پایدار هدف مشترک دو کشور می‌باشد.

وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا افزود که حمایت این کشور برای تحقق صلح پایدار در افغانستان دوامدار بوده و همچنین تعهدات درازمدت در قبال مردم افغانستان پابرجا خواهد بود.

فوزیه کوفی یک عضو هیأت مذاکره‌کنندۀ صلح گفت که در این دیدار تأکید شد که خروج با عجله و بدون درک واقعیت نیروهای امریکایی از افغانستان یک بار دیگر زمینه را برای تداوم رقابت‌های نا سالم منطقه در افغانستان فراهم می‌سازد.

او همچنان افزود که هیأت مذاکره‌کننده برای حفظ تنوع افغانستان متحول با حفظ و احترام به حقوق بشر و شمولیت همه گروهای سیاسی اجتماعی افغانستان در پروسه صلح و پس از توافق صلح تأکید کرد.

دوحه,دیدار وزیرخارجۀ امریکا,صلح,هیأت مذکره کننده صلح