دوشنبه, ۱۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

312645164_690374515792538_5561092548739549613_n

واکنش‌ها به تخریب آرامگاه مسعود/ داکتر عبدالله: تخریب مقبرۀ مسعود نفرت و انزجار از طالب را بیشتر می‌سازد

05 November 2022

تخریب مقبرۀ احمدشاه مسعود واکنش‌های گسترده مردم و سیاست‌مداران را بر انگیخته است.

نیروهای طالبان برای چندمین بار پی‌هم آرامگاه احمدشاه مسعود فرمانده نام‌دار جهادی را در ولایت پنجشیر تخریب کردند.

به گزارش کشورنیوز، عبدالله عبدالله رییس شورای مصالحه ملی گفت که این اقدام تخم کینه و نفاق را در دل و دماغ مردم بذر می‌کند و نفرت و انزجار از مرتکبین آن (طالب) را بیشتر می‌سازد.

عبدالله با محکومیت این رویداد از  مقامات طالبان خواست تا هر چه زودتر عوامل این فتنه‌ها را شناسائی و در جهت تنبیه آنان، جداً اقدام نمایند.

همچنان، عبدرب الرسول سیاف، رهبر جهادی گفت که اهانت به آرامگاه قهرمان ملی کشور یک عمل زشت و خلاف آموزه‌های دینی است. {این عمل} تجاوز صریح برحریم ارزش‌های انسانی و دریدن پردۀ مروت و ضربۀ مهلک و خطرناک بر پیکر وحدت ملی کشور  پنداشته است.

عطا محمد نور رییس جمعیت اسلامی در بیانه‌ای طالبان را به فرهنگ‌ستیزی متهم کرد و گفت که در طی بیش از یک‌سال سلطهٔ نامشروع طالبان بر افغانستان، به صورت برنامه‌ریزی شده علیه زبان فارسی که زبان تاجیک‌ها، هزاره‌ها و کتلهٔ عظیم کشور و زبان افهام و تفهیم بین اقوام افغانستان است و هم‌چنین در تقابل با ارزش‌ها، نمادهای ملی و هویت تاریخی – تمدنی ما، اقدامات نا پسند، اهانت آمیز، خلاف روحیهٔ ملی و هم‌زیستی مسالمت آمیز اقوام انجام داده‌اند.

نور گفت که در کنار تخریب آرامگاه شهید مسعود، اهانت به امیر حبیب‌الله کلکانی، حذف تصاویر مشاهیر دیوار فرهیختگان در بلخ، رنگ پاشی روی تندیس شاه اسماعیل سامانی، تخریب تندیس عبدالعلی مزاری، رنگ پاشی روی تابلوی جادهٔ برهان الدین ربانی، حذف تصاویر مشاهیر تاریخی از دانشگاه کابل، تغییر تابلوهای زبان فارسی در سطح کشور، حذف واژهٔ دانشگاه از تابلوها و ده‌ها موارد دیگر از اقدامات بی‌خردانه طالبان است که خلاف روحیهٔ ملی و ارزش‌های میهنی و اصل هم‌زیستی ‌و هم‌دیگرپذیری است.

به گفتۀ او، «این روی‌کردها خطرات جدی برای اقدامات مشابه نسبت به شخصیت‌های قومی را افزایش می‌دهد و در اقدامات تلافی جویانه ممکن است فردا شاهد رویدادهای مشابه علیه شخصیت‌های متعلق به تبار طالبان باشیم که عامل آن اعمال قوم ستیزانهٔ همین گروه فاشیست و برتریت خواه است.»

صلاح‌الدین ربانی، وزیر خارجۀ سابق نیز این اقدام را محکوم کرد. او گفت که عزت و نیک‌نامی مسعود، با اقدامات شرم‌گین، حذف‌گرایانه و متعصبانۀ ناشی از عقدۀ حقارتِ گروه حاکم، هرگز خدشه‌دار نمی‌شود.

عبدرب الرسول سیاف، عطا محمد نور و صلاح‌الدین ربانی در ترکیه هستند. اما عبدالله عبدالله رییس شورای مصالحه سابق در کابل حضور دارد.

 

آرامگاه مسعود,احمد شاه مسعود,پنجشیر,تخریب مقبرۀ مسعود,خبرگزاری کشور,صلاح الدین ربانی,عبدالله عبدالله,عطا محمد نور,کشور نیوز,گور مسعود