یکشنبه, ۹ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

70284545_2376765532399675_1611645353512140800_o

واکنش ارگ به تصمیم ترامپ: طالبان آتش‌بس و مذاکرات مسقیم را بپذیرند

08 September 2019

ریاست‌جمهوری افغانستان در واکنش به لغو مذاکرات صلح توسط رییس‌جمهور امریکا، گفته است که مانع اصلی در پروسۀ جاری صلح، ادامۀ خشونت‌ها و جنگ جاری طالبان علیه افغان‌ها می‌باشد.

ارگ در اعلامیه‌یی گفته است که از تلاش‌های متحدین خویش ستایش می‌کند و متعهد است که در آینده با ایالات متحده امریکا برای تأمین صلح با عزت کار کند.

دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا در پی حملۀ طالبان در کابل و مرگ یک امریکایی و یازده تن دیگر، گفت که این مذاکرات را لغو کرده است. او دیدار برنامه‌ریزی‌شده با محمد اشرف‌غنی، رییس جمهور افغانستان و رهبران طالبان در کمپ دیوید را نیز لغو کرد.

در اعلامیۀ ارگ آمده است که مردم و دولت افغانستان خواستار صلح پایدار و با عزت بوده و به تمام تلاش‌ها به هدف رسیدن به صلح متعهد است؛ اما مانع اصلی در پروسه جاری صلح، ادامه خشونت‌ها و جنگ جاری طالبان علیه افغان‌ها می‌باشد.

در اعلامیه آمده است که صلح واقعی زمانی تامین شده می‌تواند که طالبان کشتن افغان‌ها را متوقف سازند، آتش را بپذیرند و به گفت‌وگوهای رو در رو، با دولت افغانستان حاضر گردند.

بر بنیاد اعلامیه، دولت افغانستان به عنوان طراح، مدافع و تطبیق کننده صلح، به فیصله های لویه جرگه مشورتی صلح احترام قایل است و تعقیب راهکار پیشنهاد شده از سوی این جرگه را به محوریت مردم و مالکیت دولت افغانستان، مسئولیت خود میداند.

اعلامیه می‌افزاید: دولت افغانستان بر انتخابات ریاست جمهوری در ششم میزان سال روان و از این طریق بر ایجاد یک حکومت قوی، قانونی و مشروع تاکید می‌ورزد تا بتواند پروسه صلح را با دقت و تدبیر کامل به پیش ببرد.

این درحالی است که برخی منابع از «ممنوع‌الخروج» ساختن رهبری طالبان در دوحه خبر داده‌اند.

سمیع یوسف‌زی، یک خبرنگار مقیم دوحه در تویترش نوشت که ایالات متحده امریکا به قطر هدایت داده که از رفت‌وآمد طالبان به داخل و  بیرون از این کشور جلوگیری کند.

ارگ,اشرف غنی,ترامپ,خلیل زاد,دوحه,طالبان,کابل,واشنگتن