پنج شنبه, ۱۳ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

573d3dbe-862f-4f66-9733-9ba353a5ddd2

واکنش امریکا به اخراج دانشجویان هزاره از دانشگاه کابل/ دانشگاه به مدرسه تبدیل شده است

25 October 2022

نماینده ویژۀ امریکا برای زنان افغانستان، از اخراج دانشجویان هزاره از دانشگاه کابل و مسدودماندن مکاتب دخترانه به شدت انتقاد کرده است.

به گزارش کشور نیوز، رینا امیری امروز در رشته تویت‌هایی نوشت که ۴۰۰ روز از بسته‌ماندن مکاتب دخترانه می‌گذرد. طالبان در این مدت، نظم دانشگاهی را برهم زده و دختران و زنان هزاره را هدف قرار داده‌اند.

خانم امیری گفت که گزارش‌های موثقی از اخراج دختران دانشجو از خوابگاه دانشگاه کابل و امتحانات سمستر خزانی وجود دارد. او گفت که طالبان نمی‌توانند نیمی از جمعیت را از فرصت‌های تحصیلی و کاری باز بدارند و ادعا کنند که افغانستان را به سوی استقلال اقتصادی سوق می‌دهند. آموزش همه افغان‌ها، از جمله زنان و دختران، کلید رهایی افغانستان از فقر و بازگرداندن امید است.

این اظهارات درحالی صورت می‌گیرد که اخیراً ده‌ها دانشجو در خوابگاه دانشگاه کابل مسموم شدند. برخی منابع می‌گویند که دختران دانشجو در حال برنامه‌ریزی برای گردهمایی اعتراضی در پیوند به توقف نسل‌کشی هزاره‌ها بودند که مسموم شدند.

پس از مسمومیت جمعی دختران دانشجو، د‌ ها تن از دانشجویان کابل در یک گردهمایی خواهان بازکردن مکاتب دخترانه و به کیفر رساندن عاملان حمله به آموزشگاه کاج در غرب کابل شدند.

طالبان دختران معترض را تهدید کردند که نمی‌توانند امنیت گردهمایی آن را تأمین کنند. دختران دانشجو گفتند که طالبان هشدار دادند که مسوولیت هرگونه حمله به تجمع اعتراضی دختران به دوش خود آنها خواهد بود.

یک استاد دانشگاه کابل با تأیید سخنان نماینده امریکا برای زنان افغانستان، از اوضاع رو به وخامت دانشگاه کابل خبر می‌دهد.

یک استاد علوم اجتماعی دانشگاه کابل به کشور نیوز گفت که «دانشگاه کابل طی یک سال به مدرسه تبدیل شده است.» او که به دلیل تهدیدها و فضای حاکم در کابل نخواست نامش در گزارش ذکر شود، گفت که امید از دانشگاه کابل رخت بر بسته و دانشجویان با ناامیدی و افسردگی به درس ادامه می‌دهند. اکثر استادان با سواد و با تجربه دانشگاه را ترک کرده و طالبان افراد «بی‌سواد، بی تجربه و عمدتا ملا» را جای‌گزین ساخته‌اند.

استاد دانشگاه کابل گفت: همان طور که عبدالباقی حقانی وزیر پیشین تحصیلات عالی طالبان گفت، سند تحصیلی ۲۰ ساله نزد طالبان ارزش و اعتباری ندارد.

 

افغانستان,خبرگزاری کشور,خوابگاه,دانشگاه کابل,دختران هزاره,رینا امیری,کشور نیوز,مسموم شدن,واکنش امریکا