دوشنبه, ۱۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

221443215f5cdb9

واکنش تند طالبان به پاکستان: مقصر ناکامی شما نیستیم

08 August 2023

طالبان در واکنش به اظهارات مقامات پاکستانی دربارۀ استفاده از خاک افغانستان علیه کشورهای منطقه به ویژه پاکستان گفت که مقامات پاکستانی نباید افغانستان را مقصر ناکامی‌شان معرفی کنند.

به گزارش کشورنیوز، سخنگوی طالبان با نشر بیانیه‌یی گفت که پاکستان باید وضعیت امنیتی خود را با دقت مدیریت کند و دنبال راه حلی در داخل خانهٔ خود باشد.

در پی حملۀ مرگبار در باجور ایالت خیبرپختونخواه پاکستان، مقامات پاکستانی انگشت اتهام را به سوی طالبان افغانستان دراز کردند.

اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان می‌گوید که اطلاعات حملات انتحاری- انفجاری در پاکستان را با نیروهای امنییتی آن کشور شریک ساخته‌اند، اما آنها دیر جنبیده‎اند.

سخنگوی طالبان گفت که اطلاعات حملۀ داعش را با کشورهای منطقه (پاکستان) شریک ساخته بودند، اما آنها نتوانستند جلو حملات را بگیرند.

او گفت که سال گذشته ۱۸ نفر از داعشی‌های پاکستانی در عملیات‌های مختلف در افغانستان کشته شدند که سرگرم حمله و ناامنی در افغانستان بودند، اما به جای این‌که انگشت اتهام به سوی طرف پاکستانی دراز کنیم، تدابیر امنیتی خود را تقویت کردیم که نتیجه هم داده است.

در حملۀ مرگبار به یک نشست انتخاباتی حزب جماعت اسلامی پاکستان دست کم ۶۳ تن جان باخته و ده ها تن زخم برداشتند.

مجاهد گفت: «جلوگیری و کنترل حملات در داخل خاک پاکستان به عهده ما نیست؛ بلکه وظیفه ارگان‌های امنیتی و استخباراتی آن کشور است که بخش زیادی از بودجۀ کشور خود را برای همین مصرف می‌کنند.»

سخنگوی طالبان با اشاره به افزایش حملات در پاکستان گفت که آن کشور باید راه‌حل را در داخل پاکستان جست‌وجو کند.

این اظهارات درحالی صورت می گیرد که مقامات پاکستانی پس از حمله به یک مراسم انتخاباتی در باجور، انگشت اتهام را به سوی طالبان افغانستان دراز کردند.

پیشتر وزارت خارجۀ پاکستان رسماً طالبان را مسوول حمله به یک مرکز نظامی در بلوچستان معرفی کرد.

وزارت خارجۀ پاکستان گفت که مهاجمان اتباع افغانستان و از ولایت کندهار بودند که با ویزۀ صحی به پاکستان آمده بودند.

جنرال عاصم منیر رییس ستاد ارتش پاکستان در نشستی با سران قومی در پشاور گفت که نگران استفادۀ تروریست ها از خاک افغانستان است.

ارتش پاکستان تهدید کرد که اگر طالبان جلو حملات بر خاک پاکستان را نگیرند، آنها خود دست به کار خواهند شد.

به دنبال اظهارات مقامات پاکستانی، وزیر دفاع طالبان اعلام کرد که جهاد در بیرون از افغانستان ناروا است.