جمعه, ۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

125972800_2759891664222306_861144173853039384_o

وزیر خارجۀ ترکیه: نقش فعال‎تری در افغانستان ایفا می‌کنیم

19 November 2020

 

مولود چاوش اغلو وزیر امورخارجه ترکیه امروز در دیدار با عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی گفت که کشورش نقش فعال‌تری در افغانستان ایفا می‌کند.

در این ملاقات وزیر امورخارجه جمهوری ترکیه، از حمایت همه جانبه‌ی جمهوری ترکیه از تلاش‌های صلح در افغانستان اطمینان داد. وزیر امورخارجه با تاریخی و دیرینه خواندن روابط میان دو کشور تاکید نمود که کشورش خواهان استقرار صلح و ثبات در افغانستان می‌باشد و در این راستا سال‌ها است افغانستان را کمک و یاری کرده و به این کمک‌ها همچنان ادامه می‌دهد.

وزیر خارجه‌ی ترکیه با حمایت از دپلوماسی صلح منطقه‌ای رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی نقش و همکاری کشورهای منطقه را در تأمین صلح در افغانستان مهم‌ خواند. آقای چاوش اوغلو در ادامه‌ صحبت‌های خود گفت که ترکیه در افغانستان نقش فعال‌تری ایفا می‌کند و از مذاکرات صلح دوحه نیز حمایت می‌نماید.

وزیر خارجه جمهوری ترکیه همچنان در صحبت‌های خود از افزایش خشونت‌ها در افغانستان ابراز نارضایتی کرد و تاکید نمود که کشورش خواهان برقراری آتش بس دایمی و قطع جنگ در افغانستان می‌باشد.

رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی روابط میان افغانستان و جمهوری ترکیه را تاریخی و دیرینه خواند و از حضور این کشور در کنار مردم افغانستان در مراحل مختلف به ویژه در سالیان اخیر تشکر نمود. 

عبدالله عبدالله با ارایه تصویر روشن از روند صلح، مذکرات دوحه، آخرین تحولایت سیاسی-امنیتی در داخل کشور و منطقه، نقش جمهوری ترکیه را در تأمین صلح در افغانستان مهم خواند و خواهان حضور موثرتر این کشور در تلاش‌های صلح در کشور گردید. رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی همچنان از اشتراک ترکیه در کنفرانس‌ها و نشست‌های بین‌المللی و منطقه‌ای و حمایت از افغانستان قدردانی کرد و در این راستا از کنفرانس قلب آسیا نیز نام برد.

رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی با اشاره به مشکل پروازها میان جمهوری ترکیه و افغانستان و دشواری‌هایی‌که از این ناحیه برای شهروندان افغانستان ایجاد گردیده، از وزیر امورخارجه‌ جمهوری ترکیه خواست تا برای حل این معضله راه حالی جستجو گردد. وزیر خارجه جمهوری ترکیه در صحبت‌های خود وعده داد تا که به این قضیه رسیدگی می‌شود و از حضور و نقش مثبت افغان‌ها در کشور ترکیه ابراز رضایت کرد.

چاوش اوغلو,صلح,طالبان,عبدالله عبدالله,منطقه