شنبه, ۸ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

73FF88EF-4A67-42C2-89F8-4DFC1965E7B7_cx0_cy10_cw0_w1023_r1_s

وزیر خارجۀ پیشین ایران: ایران هزینۀ خروج امریکا و پیروزی طالبان را پرداخت

05 March 2024

 

جواد ظریف وزیر خارجۀ پیشین ایران در مصاحبه‌یی می‌گوید که هزینۀ پیروزی طالبان و خروج امریکا از افغانستان را ایران پرداخته است.

وزیر خارجهٔ پیشین ایران در مصاحبه با «انتخاب» دربارۀ دپلماسی آب و روابط افغانستان و ایران صحبت کرده است.

به گزارش کشورنیوز، جواد ظریف می‌گوید: «در افغانستان و عراق، یکی از اولویت‌های مهم ما اخراج امریکا بود. اخراج امریکا از افغانستان شکل گرفت. یعنی ما در افغانستان پیروز شدیم. امریکا با همان گروهی که هزینه کرده بود و کرده بودیم که از افغانستان اخراج کند، مذاکره کرد و خارج شد. هزینهٔ این اقدام را ایران پرداخته است. آمدن طالبان برای ما مزیت نبوده است. اگر بود که طالبان را به رسمیت می‌شناختیم.»

وزیر خارجۀ پیشین ایران، حسن کاظمی قمی نماینده ویژۀ رییس جمهور و سفیر ایران برای افغانستان را عضو سپاه می‌خواند و می‌گوید که دولت جدید ابراهیم رئیسی (برای افغانستان) نمایندهٔ ویژه رییس‌جمهوری معین کرده است. آن هم اضافه کردن یک دستگاه جدید است و اصلاً به این معنا نیست که بتوانید هماهنگی ایجاد کنید. مخصوصاً وقتی که نمایندهٔ ویژهٔ رییس‌جمهوری از دستگاهی غیر از وزارت خارجه است.

جواد ظریف می‌گوید که وزارت خارجۀ ایران دربارۀ روابط با افغانستان نقش ندارد.

او می گوید که نگاه به کشورهای همسایه امنیتی محور است.

جواد ظریف می گوید که روابط با افغانستان در سیاه روابط با امریکا قرار دارد. او گفت که در دورهٔ آقای کرزی، بحث قرارداد درازمدت افغانستان و امریکا مطرح بود و آقای روحانی به آقای کرزی گفتند که شما قراردادی منعقد کردید که می‌تواند با منافع ما ناسازگار باشد. بنابراین، کرزای هرگز آن قرارداد را امضا نکرد بلکه اشرف غنی، آن را امضا کرد. آقای کرزی در پاسخ به آقای روحانی عنوان کرد که ما آمادگی داریم این قرارداد را با شما هم امضا کنیم.

کرزی تا آخر از امضای پیمان امنیتی با امریکا خودداری کرد. پیمان امنیتی در روزهای نخست حکومت اشرف غنی از سوی حنیف اتمر مشاور امنیت ملی پیشین امضا شد.

ایران پس از برگشت طالبان به قدرت شاهد سیل مهاجرین افغانستان بوده است. مقامات ایرانی می گوید که دست کم شش میلیون مهاجر افغانستان در ایران زندگی می‌کنند.