یکشنبه, ۹ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

1

وزیر دفاع سابق امریکا: طالبان به دنبال گرفتن قدرت در کابل هستند

12 May 2019

وزیر سابق دفاع امریکا مدعی شد که با خروج نیروهای کشورش از افغانستان خطر بازپس گیری قدرت و حکومت مجدد طالبان بر افغانستان وجود دارد.

رابرت گیتس وزیر پیشین دفاع امریکا در مصاحبه‌یی که با خبرگزاری سی بی اس داشت، گفته است که ایالات متحده باید پیش از خروج نیروهایش از افغانستان، از ثبات دولت افغانستان اطمینان حاصل کند.

گیتس با اشاره به نتایج بالقوه قدرت گرفتن دوباره طالبان به خصوص در زمینه حقوق زنان گفت، شرایطی که تحت آن نیروهای خارجی را از افغانستان خارج می کنید بسیار مهم است و باید از حضور و قدرت دولت افغانستان اطمینان حاصل شود.

گیتس گفته آیا میتوان توافقنامه‌یی را به امضا رساند که بر اساس آن طالبان بپذیرد که تحت قانون اساسی دولت افغانستان عمل کند؟

برخی از اعضای ارشد طالبان در نشست مسکو خواستار ایجاد تغییراتی در قانون اساسی افغانستان شدند که دولت این کشور نیز امکان تغییر قانون اساسی را از طریق برخی مسیرهای قانونی امکان پذیر دانسته است.

گیتس در پاسخ به این سوال که آیا طالبان خواهان پیوستن به دولت افغانستان است یا می خواهد به تنهایی بر کشور حکومت کند، گفت که طالبان در صدد آغاز حکومت مجدد در افغانستان است.

وی افزود: به عقیده من، این موضوع به ما بستگی دارد که حداقل تلاش کنیم و دولت افغانستان را در موقعیت خوبی در مقابل طالبان قرار دهیم اما از آنجا به بعد بر عهده خود دولت کابل خواهد بود.

این درحالی است که تمامی مذاکرات نمایندگان طالبان و امریکا بدون حضور سران دولت افغانستان برگزار می‌شود.

افغانستان,امریکا,طالبان,قدرت,کابل