شنبه, ۸ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

polizei-anschlag-ko-lner-dom

وضعیت «حاد» در اروپا در پی افزایش تهدید شاخۀ خراسان داعش

25 March 2024

پس از حملۀ مرگبار مسکو، کشورهای اروپایی به حالت آماده‌باش درآمده و فرانسه بالاترین سطح هشدار را در نظر گرفته است.

به گزارش کشورنیوز، در حملۀ شاک‌آور شاخۀ خراسان داعش به سالون کنسرتی در حومه مسکو، دست‌کم ۱۴۰ جان باخته و صدهاتن زخم برداشتند. این حمله اروپا را متوجه تهدیدهای شاخۀ خراسان داعش ساخته است.

وزیر داخلۀ آلمان تهدید شاخۀ خراسان داعش را خطرناک خوانده و وضعیت را «حاد» توصیف کرده است. دولت آلمان گفته که ۵۰ تن از شهروندان تاجیکستان، افغانستان و ازبکستان در آلمان مخفی شده‌اند و منتظر فرصت هستند.

خطر فعالیت و حضور داعش در آلمان زمانی جدی شد که اخیراً دو افغان به اتهام عضویت در شاخۀ خراسان داعش و تلاش برای حمله به پارلمان سویدن در این کشور بازداشت شدند. پیشتر، پولیس آلمان در آغاز سال ۲۰۲۴ میلادی از حمله به کلیسایی در کلن جلوگیری کرد. پولیس آلمان می‌گوید که داعش تصمیم حمله به کلیسای بزرگ در شهر کلن داشت.

جرمنی تابستان پیش رو میزبان مسابقات جام ملت‌های اروپاست. مقامات نگران هستند که تجماعت ورزشی و استدیوم‌ها از سوی شاخۀ خراسان داعش آماج قرار گیرند.

در پی جنگ اسراییل- غزه، تهدیدهای امنیتی در اروپا چند برابر افزایش یافته است. کارشناسان می‌گویند که پس از جنگ اسراییل- غزه، جریان‌ها و شبکه‌های رادیکال اسلامی در غرب فعال و بسیج شده است.

شاخۀ خراسان داعش در سال ۲۰۱۴ تأسیس شد. ولایت ننگرهار در شرق افغانستان برای سال‌های متمادی پایگاه اصلی داعش بود. البته داعش در ولایات جوزجان، سرپل و کنر نیز حضور چشمگیر داشت. اکنون داعش نفوذش را به کشورهای آسیای مرکزی، روسیه، ایران و پاکستان نیز گسترش بخشیده است.