دوشنبه, ۱۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

مهاجرین- کشورنیوز

پایان ضرب‌الاجل پاکستان برای اخراج پناهندگان/ سازمان ملل و کشورهای غربی دست به کار شدند

31 October 2023

ضرب‌الاجل حکومت پاکستان برای اخراج گستردۀ مهاجرین افغانستان به پایان رسیده است. بربنیاد تصمیم دولت موقت پاکستان، روند اخراج نزدیک به دو میلیون مهاجر افغانستان از پاکستان چهارشنبه اول نومبر آغاز می‌شود.

به گزارش کشورنیوز، حکومت پاکستان بازداشت گستردۀ مهاجرین افغانستان را آغاز کرده است. تورخم روزانه شاهد سیلی از مهاجرین است که از ترس بازداشت و شکنجۀ حکومت پاکستان به افغانستان بر می‌گردند. بربنیاد برخی گزارش‌ها، در ماه اکتبر دست کم ۶۰ هزار تن به افغانستان برگشته اند.

پس از سقوط حکومت افغانستان به دست طالبان، نزدیک به دو میلیون تن به پاکستان پناه بردند. اما حکومت پاکستان گفته که علاوه بر مهاجرین تازه وارد، هزاران تن دیگر را که از چند دهه بدین سو در پاکستان مسکن گزین بوده اند، نیز اخراج خواهد کرد.

در روزهای پسین، حکومت پاکستان سرپناه مهاجرین را در اسلام آباد ویران کرده است.

تصمیم حکومت پاکستان نگرانی نهادهای بین المللی و کشورهای غربی را بر انگیخته است.

سازمان ملل متحد از پاکستان خواسته که با اخراج گستردۀ مهاجرین جان آنان را به خطر نیاندازد.

سخنگوی کمیساری سازمان ملل متحد در پاکستان گفت که باید میکانزمی روی دست گرفته شود که از اخراج افراد در معرض خطر خودداری صورت گیرد.

قیصر خان افریدی سخنگوی کمیساری پناهندگان سازمان ملل گفت که در صورت موافقت دولت پاکستان، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل از لحاظ فنی و مالی کمک خواهد کرد.

ایالات متحده امریکا نیز گفته است که فهرست ۲۵۰۰۰ هزار نفر را با پاکستان شریک ساخته که در برنامۀ تخلیۀ ایالات متحده امریکا قرار دارند.

همچنان، آلمان از حکومت پاکستان خواسته که از اخراج هزاران مهاجر افغانستان که واجد شرایط پناهندگی در آلمان شناخته شده اند، خودداری کند.

دیدبان حقوق بشر می‌گوید که حکومت پاکستان از تهدید، بدرفتاری و بازداشت کار می‌گیرد تا پناهجویان بدون سند را وادار کند که به کشور‌شان باز گردند.

این سازمان روز سه‌شنبه در بیانیه‌یی گفت که بسیاری از افغان‌هایی که در معرض خطر اخراج تا اول نوامبر قرار دارند، منتظر رفتن به ایالات متحده، بریتانیا، جرمنی و کانادا استند.

 

دیدبان حقوق بشر گفته است که حکومت پاکستان باید به بدرفتاری در برابر مهاجران افغان پایان دهد، ضرب‌الاجل اخراج اول نوامبر را کنار بگذارد و با کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، یو ان اچ سی کار کار کند تا روند ثبت نام پناهجویان از سر گرفته شود.

پاکستان می‌گوید که حدود چهار میلیون مهاجر افغانستان در این کشور زندگی می‌کنند که از این میان یک میلیون و هفتصد هزارتن فاقد اسناد و مدارک هستند.