شنبه, ۸ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

58627250_2154126764663554_8647425168798384128_o

پیشنهادهای درشت کمیته‌های جرگه: ضرب‌الاجل خروج، آتش‌بس، لغو شورای عالی صلح، عفو عمومی، گشایش دفتر طالبان در کابل

02 May 2019

رییسان کمیته‌های لویه جرگه مشورتی صلح در چهارمین روز تدویر جرگه، پیشنهادهای‌شان را به گونۀ علنی مطرح کردند.

اعضای ۵۰ کمیته، چهار پرسش را (چگونه طالبان را به صلح قانع ساخت، دولت روی کدام دستاوردها پافشاری کند، ترکیب هیأت مذاکره کننده چگونه باشد و سیاست حکومت در برابر کشورهای حامی طالبان چگونه باشد) دربارۀ صلح به رأی‌زنی گرفته بودند که از پیش از سوی دبیرخانۀ جرگه آماده شده بودند.

الله داد، رییس کمیتۀ ۴۳ این جرگه بیان داشت: «شورای عالی صلح باید لغو شود، چون نمانیده‌گان واقعی مردم نیستند.»

آتش‌بس، بیرون شدن نیروهای خارجی، گفت‌وگو با طالبان، حفظ دستاوردهای چندین ساله، نظریات مشترکی استند که از سوی کمیته‌ها به هیئت اداری ارایه شده‌اند.

شماری از اعضای این جرگه، طرح پرسش‌ها را انتقاد می‌کنند و به نتایج این جرگه چندان خوشبین نیستند.

نذیر کبیری، عضو جرگۀ مشورتی صلح در این باره گفت: «جرگه فقط برای رییس‌جمهور! همین‌قدر مشروعیت می‌دهد که بگوید که جرگه به من این حدود و صلاحیت‌ها را داده… و مشروط ساخته حدود مذاکرات را، شرط ماندن در این جا به معنای سبوتاژ پروسه است.»

اما، عبدرب الرسول سیاف، رییس این جرگه اطمینان می‌دهد که فیصله‌های این جرگه به جانب‌داری از هیچ‌کسی نخواهند بود: «نه برای حمایت از کسی جمع شدیم، نه برای پشتیبانی و نه برای کمپاین برای شخصی اینجا جمع شده‌ایم.»

 صفیه صدیقی رییس یکی از کمیته‌های پنجاه گانه لویه جرگه مشورتی صلح افغانستان با ارائه گزارش کاری از کمیته مربوطه خود اعلام کرد: ضرب‌الاجل خروج نظامیان امریکایی از افغانستان باید تعیین شود و فرزندان افغانستان بدون حضور نظامیان امریکایی می توانند زندگی کنند.

فیض‌الله جلال رییس یکی دیگر از کمیته های لویه جرگه نیز گفت: امریکا نمی تواند برای مردم افغانستان صلح بیاورد.

همچنین احمد سعیدی رییس یکی کمیته‌های لویه جرگه افغانستان گفت: گروه طالبان به جای چاپلوسی برای امریکا طرح صلح خود را به مردم افغانستان ارایه کند. وی همچین از زلمی خلیل زاد نماینده امریکا درامور صلح افغانستان خواست گزارش خود را درباره صلح صادقانه به مردم افغانستان ارایه کند.

همچنین اعضای لویه جرگه مشورتی صلح افغانستان بر ایجاد دفتر نمایندگی برای گروه طالبان در کابل، آزادی زندانیان طالبان، اعلام عفو عمومی، خروج نام سران طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل، اتخاذ سازوکارهای ادغام افراد طالبان به جامعه افغانستان، توجه به خواسته های طالبان، حل مشکلات افراد این گروه، ایجاد و تقویت فضای اعتماد میان طرف های درگیر جنگ ( طالبان و دولت افغانستان )، بازنگری در قانون اساسی مطابق راهکار تعیین شده در قانون اساسی تاکید کردند.

شرکت کنندگان لویه جرگه افغانستان از دیگر مواردی که بر آن تاکید کردند برقراری آتش بس میان طرف های درگیر جنگ در ماه مبارک رمضان بود. اعضای لویه جرگه مشورتی صلح افغانستان همچنین از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستند صلح در این کشور را تضمین کند و همچنین کشورهای اسلامی به ویژه سازمان کنفرانس اسلامی در روند صلح افغانستان سهیم شود.

اجماع کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای در روند صلح افغانستان، اعمال فشار برکشورهای حامی طالبان برای قطع کمک به این گروه و حل مسئله خط مرزی دیورند میان افغانستان و پاکستان از دیگر پیشنهادات اعضای لویه جرگه مشورتی صلح است. شناسایی و از بین بردن عوامل جنگ درافغانستان، تقویت تشکیلات امنیتی این کشور، حفظ ارزش‌های جهاد و مقاومت افغانستان، لغو شورای عالی صلح این کشور و حفظ حقوق اساسی شهروندان افغانستان در روند صلح افغانستان، پیشنهادات دیگر اعضای لویه جرگه مشورتی صلح اعلام شد.

جرگۀ مشورتی صلح با حضور ۳۲۰۰ شرکت کننده از سراسر افغانستان به روز دوشنبه (۹ثور) آغاز شد. قرار است پس از جمع‌بندی خواست‌های تمامی کمیته‌ها، خواست‌های نهایی جرگه در یک قطع‌نامه فردا (جمعه، ۱۳ثور) اعلام شوند.

به گفتۀ کمیسیون برگزاری این جرگه، ۲۱۰۰شرکت کنندۀ این جرگه از از ولایت‌ها آمده‌اند.

 

پیشنهادهای لویه جرگه، آتش بس، خروج نیروها، عفو عمومی، آزادی زندانیان، لغو شورای عالی صلح