یکشنبه, ۹ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

220227644_4758466677501340_2878290727538640689_n

کریم خلیلی: نظام پارلمانی فدرال بهترین گزینه برای افغانستان است

03 November 2022

کریم خلیلی رهبر حزب حزب وحدت اسلامی افغانستان می‌گوید که نظام پارلمانی فدرال بهترین گزینه برای پایان دادن به بحران سیاسی در افغانستان است.

به گزارش کشور نیوز، آقای خلیلی امروز در اعلامیه‌یی گفت که ساختارهای تمرکزگرا در پنج سال گذشته ناکام بوده و به انحصار انجامیده است، هرچند بر انتخابات مبتنی باشند.

بحث دربارۀ ساختار نظام سیاسی افغانستان اخیرا پس از اظهارات عبدالرشید دوستم، رهبر جنبش ملی و سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری و حنیف اتمر وزیر خارجه پیشین گرم شد. دوستم و دانش «فدرالیزم» را نسخۀ شفابخش بحران افغانستان خواندند، اما اتمر با نظام فدرالی مخالفت کرد و آن را نظام «ملک الطوایفی» خواند.

اما به گفتۀ کریم خلیلی، نظام پارلمانی فدرال یک نوع مکانیزم برای توزیع و پخش افقی و عمودی قدرت سیاسی است، که در آن صلاحیت‌‌ها میان قوای سه گانه و نهادهای دولتی در سطح ملی و محلی به صورت معنادار توزیع و به مردم محل در تصمیم گیری‌های محلی نقش بیشتری داده می‌شود. از این جهت، فدرالیسم از انحصار قدرت مانع شده، دموکراسی و اراده آزاد مردم را به بهترین وجه تمثیل می نماید و به همین دلیل موجب تحکیم وحدت ملی نیز می گردد.

او گفت که برخلاف برخی نگرانی های موجود، نظام فدرالی بهترین ساختار برای حفظ افغانستان با ثبات، متحد و یکپارچه است. امروز بزرگترین دموکراسی های جهان با فدرالیسم اداره می شوند. یکی از انگیزه های گرایش به فدرالیسم در این کشورها جلوگیری از تجزیه و حمایت از وحدت سرزمینی بوده است.

او گفت که مردم افغانستان حکومت هیچ گروهی را با رویکرد انحصاری و استبدادی بر نمی تابند. تنها راه حل، گفتگو و توافق روی یک ساختار سیاسی فراگیر با رویکرد جدید، متکی بر واقعیت متکثر جامعه افغانی و مبتنی بر اراده آزاد مردم و حقوق برابر شهروندی است.

 

افغانستان,جنرال دوستم,حزب وحدت,حنیف اتمر,سرور دانش,کریم خلیلی,مارشال,نظام فدرال