شنبه, ۸ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

FZAzD8ZWAAA8fSB

کشته‌شدن رهبران تحریک طالبان پاکستان چه تأثیری بر روند صلح می‌گذارد؟

08 August 2022

شبنم عمری

مقامات پاکستانی و تحریک طالبان پاکستان روز دوشنبه تایید کردند که سه تن از فرماندهان طالبان پاکستانی در شرق افغانستان کشته‌ شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کشور به نقل از اسوشیتدپرس، تا اکنون هیچ فرد و یا گروهی مسوولیت قتل عبدالولی معروف به عمر خالد خراسانی را در ولایت پکتیکای افغانستان بر عهده نگرفته است.

مرگ او ضربه سنگینی به پیکر طالبان پاکستان قلمداد می‌گردد. تحریک طالبان پاکستان بدون ارائه مدرک یا توضیح بیشتر، سازمان استخبارات پاکستان را مسئول این قتل دانسته است. سه جنگجوی کشته شده دیگر شامل راننده خراسانی و دو تن از دستیاران نزدیک او بودند. به گفته مقامات پاکستانی و اعضای تحریک طالبان پاکستان که با اسوشیتدپرس صحبت کردند، در زمان حمله هیچ کس دیگری در موتر حضور نداشت. آنها نخواستند تا نامشان فاش شود زیرا این حمله هنوز به طور عمومی اعلام نشده است.

انتظار می رفت تا بیانیه تحریک طالبان پاکستان اواخر روز دوشنبه منتشر شود. طالبان پاکستانی یک گروه جدا اما متحد با طالبان افغانستان می‌باشد. این گروه یک سال قبل پس از خروج نیروهای ایالات متحده و ناتو، قدرت را در افغانستان به دست گرفتند. تحریک طالبان پاکستانی قریب به یک دهه شورش‌هایی را برعلیه دولت پاکستان به راه انداخته است. این گروه برای تطبیق و اجرای کامل قوانین اسلامی در پاکستان، آزادی افراد این گروه و کاهش حضور نظامی پاکستان در مناطق قبیله‌ای مبارزه می‌کند.

خراسانی، یکی از رهبران ارشد تحریک طالبان پاکستان بوده که در سال 2014 از این گروه جدا شد و گروه شبه نظامی خویش را به نام جماعت الاحرار تشکیل داد که بعداً به طالبان پاکستان پیوست.

جماعت الاحرار در سال 2016 توسط ایالات متحده به عنوان یک گروه تروریستی معرفی شد. پاداش برای عدالت، برنامه پاداش مبارزه با تروریسم وزارت خارجه ایالات متحده، سقف 3 میلیون دالری را  برای اطلاعات در مورد خراسانی پیشنهاد نموده بودند.

جماعت الاحرار متهم به انجام حملات متعدد علیه نیروهای پاکستانی و اقلیت‌های مذهبی می‌باشد. این گروه همچنین مسئولیت قتل دو کارمند پاکستانی کنسولگری ایالات متحده در شهر پیشاور این کشور را در مارچ سال 2016 بر عهده گرفته است. در همان سال، مسئولیت حمله انتحاری در پارکی در شهر لاهور در شرق پاکستان را نیز برعهده گرفتند که در اثر آن بیش از 70 کشته شده است.

خراسانی یک عضو تیم مذاکره کنندگان تحریک طالبان پاکستان نیز بود که از ماه می با مقامات پاکستانی در حال ریزنی و گفتگو بوده است.

سه تن از جنگجوی دیگر که در این بمب گذاری کشته شدند توسط مقامات امنیتی و اعضای تحریک طالبان پاکستان به نام های حسن علی، مفتی حسن و حافظ دولت شناسایی شده است. هنوز مشخص نیست که کشتن خراسانی بر آتش بس سه ماهه بین تحریک طالبان پاکستانی و دولت پاکستان تأثیر می گذارد یا خیر.

این آتش بس در ابتدا در ماه می اعلام شد و بعداً پس از مذاکرات بین دولت پاکستان و تحریک طالبان پاکستانی به میزبانی طالبان افغانستان در کابل برای مدت نامعلومی تمدید شد.

طالبان پاکستانی در سال 2012 با تیراندازی به ملاله یوسف زی در دره سوات در سراسر جهان بدنام شد. ملالی در آن زمان فقط 15 سال داشت و با کمپین خود برای آموزش دختران، طالبان را خشمگین کرده بود. دو سال بعد، ملاله برنده جایزه صلح نوبل شد. حمله بزرگتر تحریک طالبان پاکستانی شامل حمله مرگبار سال 2014 به یک مکتب دولتی ارتش پاکستان در پیشاور بود که منجر به کشته شدن 147 تن کودک که برخی آنها آنها زیر پنج سال داشتند، گردید.

اسلام آباد از حاکمان جدید طالبان در افغانستان خواسته است تا از استفاده گروه‌های شبه نظامی در خاک افغانستان برای حملات در داخل پاکستان جلوگیری کنند. قبل از تسلط طالبان در افغانستان، اسلام آباد و کابل اغلب یک دیگر را متهم به پناه دادن به جنگجویان می کردند. پاکستان اکنون می گوید که ساخت بیش از 93 درصد حصار در امتداد مرز با افغانستان را برای جلوگیری از حملات شبه نظامیان برون مرزی به پایان رسانده است.

 

ارتش پاکستان,افغانستان,پکتیکا,خالد خراسانی,طالبان پاکستان