چهارشنبه, ۱۲ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

FZAj82OXkAEZVVb

کشته‌شدن ظواهری در قلب کابل؛ دعوت‌نامۀ طالبان به جهادیست‌های جهانی

02 August 2022

نرگس معصومی – روزنامه‌نگار آزاد

هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی صبح‌گاه روز یکشنبه خانه‌ای را در منطقه وزیر اکبرخان شهر کابل مورد حمله قرار داد. در ساعت ابتداییه حمله حدس و گمان‌های مختلف در مورد این‌که چه کسی یا چه گروهی مورد حمله قرار گرفته است، وجود داشت. رحمت‌الله نبیل رییس امنیت ملی پیشین افغانستان در تویتر نوشت که یکی از سران داعش – خراسان مورد حمله قرار گرفته است. ساعاتی پس، سمیع یوسفزی خبرنگار پاکستانی نیز چنین چیزی را به نقل منابع طالبان تایید کرد.

اما هدف قرار گرفته‌شدن داعش – خراسان آن هم در یکی از مناطق به شدید دیپلماتیک و اشرافی کابل عجیب به نظر می‌رسید. چون که روابط داعش و طالبان در بدترین حالت قرار دارد و هر دو گروه یکی دیگر را متهم به انحراف از شریعت و دین می‌کنند. در چنین وضعیتی حضور سران و رهبران داعش خراسان در چنین منطقه‌ای وافعاً پرسش برانگیز بود و تا حد زیاد حمله برای داعش را متنفی می‌کرد. با منتفی شدن گزینه داعش، دو گزینه دیگر روی میز باقی می‌ماند، تحریک طالبان پاکستان و القاعده.

در نخستین ساعات بامداد امروز دولت ایالات متحده تایید کرد که مرد شماره یک القاعده و یکی از سه نفر که طراح اصلی حملات ۱۱ سپتامبر بود را کشته است. انتونی بلیکن در اعلامیه‌ای گفته است که با کشته شدن ایمن الظواهری جهان جای امن‌تر شده است و آنها همچنان بر تعهد خود برای مبارزه با تروریسم پای‌بند هستند. در ادامه این اعلامیه آمده است که طالبان با پناه‌دادن به رهبر شماره یک القاعده در خاک افغانستان مواد موافقت‌نامه صلح دوحه را نقص کرده‌اند و این موضوع سبب می‌شود که روند شناسایی طالبان و همکاری با آن مختل شود. آنتونی بلیکن گفته آنها همچنان به حمایت خود از افغان‌های در معرض خطر، کمک‌های بشردوستانه و باز شدن مکتب‌های دخترانه ادامه می‌دهند.

کشته شدن مرد شماره یک القاعده در منطقه وزیر اکبرخان شهر کابل تاثیر و عواقب منفی بر روند شناسایی این رژیم خواهد داشت. طالبان به توافقات‌شان مبنی بر قطع رابطه با القاعده پایبند نمانده‌اند و دوباره خاک افغانستان را در اختیار تروریسم جهان قرار داده‌اند. در عوض آنها رهبران القاعده را در شیک‌ترین و امن‌ترین نقطه کابل مسکن داده‌اند. بر بنیاد گزارش‌ها خانه محل اقامت ایمن الظهواهری در نزدیک محل بودوباش سراج‌الدین حقانی وزیر داخله طالبان و احمدالله وثیق رییس امنیت این گروه بوده است.

 از سویی هم، بعد از نشست تاشکند، طالبان گفتگوهای زیاد با تامس ویست در مورد پول‌های منجمد شده‌ای بانک مرکزی داشتند که به نظر می‌رسد این موضوع روی گفتگوها در مورد پول‌های منجمد نیز تاثیر خواهد گذاشت.

کشته شدن ظواهری یک بار دیگه نشانه صحه بر این موضوع گذاشت که طالبان تا هنوز روابط‌شان را با سایر گروه‌های تروریستی حفظ کرده‌اند و از گروه‌هایی که در 20 سال گذشته در کنار آنها رزمیده‌اند، دعوت کرده است که بیاید با ما حالا یکجا باشید و پیروزی را یکجا جشن بگیریم. حضور القاده در افغانستان دال برای این موضوع است که افغانستان دوباره به بهشت امنی برای گروه‌های تروریستی مبدل شده و در آینده این تهدید جدی‌تر خواهد شد. امنیت منطقه‌ای در چنین وضعیت رو به شکننده شدن است و تهدید جدی امنیت منطقه‌ای را در آسیای مرکزی و جنوب آسیا تهدید می‌کند.

تا هنوز معلوم نیست که رهبر بعدی القاعده چه کسی خواهد بود و کشته شدن دکتر ایمن الظواهری چه تاثیر بر روابط این گروه با طالبان خواهد داشت؟ از سویی معلوم نیست که چه کسی محل اخفا دکتر ظواهری فشا کرده و ایالات متحده با کمک چه کسی یا چه نهاد آدرس محل اخفا را پیدا کرده است؟

از سوی کشته شدن ایمن ظواهری در قلب شهر کابل، یک پیام صریح برای رهبران طالبان دارد که ایالات متحده هر آن می‌تواند سران آنها را نیز مورد حمله هوایی و موشکی قرار بدهد.

 

افغانستان,ایمن الظواهری,بایدن,شیرپور,طالبان,کابل,نیروهای امریکایی,وزیر اکبرخان