چهارشنبه, ۱۲ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

167130189_3811558965586984_7118742586716107343_n

کنفرانس قلب آسیا- پروسۀ استانبول در دوشنبه برگزار شد

30 March 2021

نهمین کنفرانس قلب آسیا- پروسۀ استانبول تحت عنوان “تقویت اجماع برای صلح و انکشاف” در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد.

در این کنفرانس برعلاوۀ رؤسای جمهور افغانستان و تاجیکستان و نمایندگان کشورهای اشتراک کننده و سازمان های بین المللی حضور داشتند.

ابتدا رییس جمهور امام علی رحمان گفت که ما هیشه طرفدار صلح و ثبات افغانستان هستیم. استقرار صلح و ثبات در منطقه به صلح و ثبات افغانستان وابسته است.

رییس جمهور تاجیکستان گفت که مردم افغانستان در اثر جنگ و جدال تحمیلی که عامل آن مداخلات بیرونی است و همه روزه رنج می برند، مایه نگرانی همه ما است و کشورهای منطقه نباید افغانستان را در چالش های تحمیل شده، تنها بگذارد.

وی با اشاره بر اینکه مرزهای عنعنوی مشترک، کشورهای منطقه را با هم پیوند میدهد، گفت که ما عزم قوی داریم که کیفیت همکاری خویش را در عرصه های مختلف با افغانستان تقویت بخشیم.

رییس جمهور رحمان، همکاری کشورش را به خاطر رشد تجارت و ترانزیت در افغانستان ابراز کرد و گفت که تاجیکستان آماده است که متخصصین افغان را در بخش مختلف مورد آموزش قرار دهد.

رییس جمهور غنی گفت که مناسبات افغانستان و تاجیکستان بر اساس منافع مشترک و احترام و اعتماد متقابل بنیاد گذاشته شده و از حمایت، مهمانوازی و اعطای دوکتورای افتخاری ابراز امتنان می کنم.

او افزود که سرحدات میان افغانستان و تاجیکستان منحیث نمونه همکاری متتقابله به سرحدات باز و همکاری مبدل شود و طرح های ما باید موجب رفاه و آسایش مردمان دو کشور و منطقه گردد.

آقای غنی تصریح کرد که افغانستان نقش خود را منحیث چهارراه آسیا و محل تلاقی این قاره ایفا می کند. وی همچنان از مشکلات تروریزم، مواد مخدر و تغییرات محیط زیستی یادآوری کرد و گفت که ما باید با همکدیگر مشترکاً تلاش کنیم تا مناسبات مردم کشورهای منطقه بیشتر از پیش، تحکیم یابد.

رییس جمهور غنی گفت که دولت افغانستان آماده است تا در زمینه راه اندازی و عملی نمودن پروژه های منطقوی همکاری کند و به یاری خداوند بالای خشونت و تروریزم فایق می آییم و به صلح و ثبات باعزت و پایدار نایل خواهیم آمد.

رییس جمهور غنی از تلاش‌های کشورهای منطقه، شرکا و سازمان های بین المللی بخاطر جهت دادن به صلح افغانستان تشکر کرد و گفت که تامین صلح و ثبات در افغانستان به مانند اکسیجن برای همه ما مهم است.

رییس جمهور غنی با اشاره بر اینکه صلح نه تنها یک خواست، بلکه نیاز مبرم ما می باشد و آغاز حکومت ما در اولویت قرار داشته است، گفت که مردم ما از ۴۲ سال بدینسو حق شان را برای صلح به دست نیاروده اند.

وی افزود که من نمی‌توانم درد و رنج مردم و نیروهای امنیتی و دفاعی خویش را که همه روزه بخاطر وطن قربانی میدهند، به کلمات بیان کنم. ادامه جنگ و خشونت برضد منافع ما بوده و از آن باید رهایی یابیم.

رییس جمهور غنی دراخیر سخنانش گفت که مردم افغانستان به آینده خویش امیدوارند، ما امید خود را از دست نمی‌دهیم و با توجه به اینکه حکومت افغانستان و شرکای بین المللی فهم مشترک در زمینه صلح دارند، صلح و ثبات در افغانستان تامین می‌گردد.

استانبول,افغانستان,امام علی رحمن,پروسه قلب آسیا,تاجیکستان,صلح,طالبان