چهارشنبه, ۱۲ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

2022-08-29_-_acting_srsg_briefing_to_sc_02

یک‌سال دوری دختران از مکتب؛ یوناما ممنوعیت آموزش برای دختران را شرم‌آور خواند

18 September 2022

 

مارکوس پوتزل سرپرست یوناما (ماموریت کمک سازمان ملل متحد برای افغانستان) به مناسبت یکسالگی اعلام محدودیت مکتب برای دختران بالاتر از صنف‌های ششم از سوی طالبان، این کار را «غم‌انگیز» و «شرم‌آور» توصیف کرده و گفته که ممنوعیت مداوم دختران از مکاتب هیچ توجیه معتبر ندارد و اين براي نسلي از دختران و آينده افغانستان بسيار مضر است.

در اعلامیه‌ای که امروز (یکشنبه، 27 سنبله) از سوی یوناما منتشر شده آمده که محرومیت از تعلیم، نقض اساسی‌ترین حقوق دختران و زنان است. این خطر به حاشیه راندن، خشونت، استثمار و سوء استفاده از دختران را افزایش می‌دهد و بخشی از طیف گسترده‌تری از سیاست‌ها و شیوه‌های تبعیض‌آمیز است که زنان و دختران را از زمان بازگشت طالبان به قدرت، هدف قرار می‌دهد.

سازمان ملل متحد از طالبان می‌خواهد که از اقدامات تبعیض‌آمیز و محدود کننده برای دختران و زنان افغانستان اجتناب کنند. زیرا به باور این سازمان، چنین اقداماتی همراه با سایر محدودیت‌هایی که بر آزادی‌های اساسی شهروندان افغانستان اعمال می‌شود، به بحران‌های بشری از جمله ناامنی، فقر و انزوای افغانستان کمک می‌کند.

یوناما گفته که مسئولیت ایجاد زمینه برای صلح، شمولیت، امنیت، حقوق بشر و بهبود اقتصادی بر عهده طالبان است. جامعه بین‌المللی آماده حمایت از دولتی است که نماینده همه مردمش باشد و به حقوق آنها احترام بگذارد.

همچنان، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در اولین سالگرد ممنوعیت مکاتب به روی دختران می‌گوید که هدر رفتن یکسال فرصت آموزش برای دختران قابل جبران نیست و طالبان باید مکاتب را برای دختران باز گردانند.  دبیرکل سازمان ملل متحد روز یکشنبه در توییتی گفته: «دختران به مدرسه تعلق دارند. طالبان باید آنها را به داخل بازگرداند.»

سال گذشته، طالبان یکماه پس از بازگشت به قدرت، مکاتب را به روی پسران باز کردند اما به دختران دستور دادند که تا اطلاع ثانوی به در خانه بمانند. در ماه حمل سال جاری طالبان از بازگشت دختران به مکاتب خبر دادند، اما درست در روزی که دختران به مکتب بازگشتند، این گروه بار دیگر دروازه مکاتب را بستند.

 به اساس تخمین یوناما، در این مدت بیش از یک میلیون دختر از رفتن به مکتب محروم شده‌اند. ممنوعیت تعلیم برای دانش‌آموزان صنف‌های ششم تا دوازدهم اعمال شده که عمدتاً دختران بین 12 تا 18 سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

آموزش زنان,افغان,شورای علما,طالبان,کابل,مکاتب دخترانه,وزارت معارف,یوناما