دوشنبه, ۱۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

First

آغاز فعالیت رسانۀ ادبی- فرهنگی پارسی‌بان

18 August 2023

هم‌زمان با رونمایی وبسایت پارسی‌بان نخستین شمارۀ مجلۀ ادبی- فرهنگی فرامنطقه‌ای ‌«پارسی‌بان» از طریق این وبسایت منتشر شد.

پارسی‌بان به‌تازگی از سوی شماری از فعالان فرهنگی و روزنامه‌نگاران راه‌اندازی شده است.

پارسی‌بان در خبرنامه‌ای گفته که به عنوان یک رسانه‌ «فرامنطقه‌ای» و «فراقومی» به طور رسمی فعالیت‌اش را آغاز کرده است.

پارسی‌بان گفته است: «در کاخ بلند زبان پارسی گنجینه‌ای غنامند از فرهنگ و هنر یک تمدن فرامرزی و فراقومی است که در طی قرون در زیر سایه‌سار پهناور و مهرگسترش همدلی و همدیگر پذیری را زمزمه کرده‌‌ است.»

در ادامه  خبرنامه آمده است: «امروز افزون بر کشورهایی که رسماً این زبان را زبان فکر و تعامل‌شان می‌دانند در چندین کشور و منطقه روح زبان فارسی دل‌های زیادی را هم‌چنان مفتون خود نگه‌داشته است. از قزاقستان تا ترکیه و از آذربایجان تا پاکستان، از بنگلادش تا هند و از چین تا روسیه زبان پارسی را پاس می‌دارند و با چنین پیشنه و سرشتی پارسی‌بان می‌خواهد آیینه‌دار این مام شکوهمند مهر و مهربانی شود.»

مسئولین پارسی‌بان می گویند مطالب این نشریه از سوی شورای نویسندگان آن که از نویسندگان و فرهنگیان کشورهای مختلف از جمله افغانستان، تاجیکستان، ایران، هند، پاکستان، ازبکستان، هند، ترکیه، عراق و چند کشور دیگر تشکیل شده است، فراهم می‌شود.

پارسی‌بان از سوی شماری از فرهنگیان افغانستان که در داخل و خارج کشور بسر می‌برند بنیان گذاشته شده است.

به گفته عصمت الله احراری، معاون سردبیر و مسئول اجرایی پارسی‌بان در حال حاضر مطالب پارسی‌بان از طریق وب‌سایت این نشریه و هم‌چنان در نسخۀ «پی‌دی‌اف» به دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

مرکز خبرنگاران افغانستان با استقبال از آغاز فعالیت پارسی‌بان، امیدوار است این نشریه بتواند جایگاه خالی یک رسانه‌ی فرهنگی و ادبی منطقه‌ای را پر کند و با اتکا به ارزش‌های مشترک فرهنگی و ادبی ملل منطقه باعث تقویت پیوندهای فرهنگی آنان شود.