دوشنبه, ۱۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

CORRECTION-BELGIUM-EU-FOREIGN-AFFAIRS-SAHEL

اتحادیه اروپا: می‌توانیم ضامن صلح افغانستان باشیم

09 April 2019

وزیران خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه تایید کردند که این اتحادیه آماده است تا به عنوان «ضامن» پروسه صلح افغانستان عمل کند. اما این اتحادیه هنوز جزئیات و چگونگی این ضمانت را مشخص نکرده است.

   اتحادیه اروپا زمانی این خبر را اعلام می‌کند که قرار است نشستی میان یک هیئت از افغانستان و نمایندگان گروه طالبان در دوحه، پایتخت قطر صورت بگیرد.

حکومت افغانستان در تلاش ایجاد هیئتی متشکل از چهره‌های حکومتی و غیرحکومتی است تا در این نشست با طالبان «تبادل نظر» کند.

طالبان هرچند تاکید کرده اند که در این نشست نماینده‌ای از جانب حکومت افغانستان اشتراک نمی‌کند، اما افزوده اند که اگر «نام کدام نماینده حکومت در لیست اشتراک‌کنندگان وجود داشته باشد، او به گونه شخصی شرکت می‌کند.»

وزیران خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه با نشر اعلامیه‌ای گفتند که پروسه صلح افغانستان «نیازمند حمایت کامل و شمولیت سازنده کل جامعه بین‌المللی است.»

وزیران خارجه در این اعلامیه تایید کردند که اتحادیه اروپا آماده است تا «در صورت تقاضای جوانب، به عنوان ضامن پروسه صلح عمل کند.»

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ماه گذشته در سفرش به کابل پیشنهاد کرده بود که این اتحادیه به حیث تضمین‌کننده پروسه صلح افغانستان عمل کند.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا حکومت افغانستان و گروه طالبان را به مذاکرات مستقیم فرا خوانده و گفته اند که چنین مذاکراتی باید «به زودی ممکن» صورت بگیرد.

اما در این اعلامیه جزئیات بیشتری در مورد چگونگی «ضمانت» ارائه نشده است و برخی کشورهای عضو نیز خواستار وضاحت بیشتر در نشست دوشنبه هستند.

یک دیپلومات اروپایی گفت که تضمین پروسه صلح شامل حضور نظامی یا استقرار نیروی حافظ صلح نخواهد شد، بلکه بیشتر نظارت از حفظ و مراقبت دست‌آوردها در عرصه حقوق بشر، صلح و امنیت خواهد بود.

نماینده ایالات متحده امریکا تا حالا چند بار با طالبان دیدار کرده است و قرار است در جلسه‌ای در اواسط ماه اپریل در دوحه یک هیئت افغانی با طالبان «تبادل نظر» کند.

صلح با طالبان، اتحادی، اروپا، ضامن صلح، امریکا، قطر، هیأت مذاکره کننده لح