یکشنبه, ۹ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

viber image 2019-05-04 , 10.28.50

اردوغان به عبدالله: طرف‌ها دربارۀ صلح برخورد مسوولانه داشته باشند

04 May 2019

رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه روز جمعه (۱۳ ثور ۱۳۹۸) در ملاقات با عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت افغانستان در شهر استانبول گفته است که طرف‌ها دربارۀ مذاکرات صلح باید برخورد مسوولانه داشته باشند.

رییس جمهور ترکیه گفت: افغانستان و ترکیه روابط و پیوندهای تاریخی و دیرینه دارند و صلح و ثبات در افغانستان برای ترکیه از اهمیت فوق‌العاده برخوردار است.

بربنیاد خبرنامۀ ریاست اجرایی، رییس جمهور ترکیه همچنان علاوه کرد که کشورش از آغاز به کار پارلمان جدید افغانستان استقبال می‌کند و آن را گامی در راه تحکیم مردم‌سالاری در افغانستان تلقی می‌نماید.

آقای اردوغان در بخش دیگر از صحبت‌های خود افزود: ترکیه همیش در کنار مردم و حکومت افغانستان قراردارد و ما به کمک‌ها و همکاری‌های خویش به شما همچنان ادامه می‌دهیم.

رییس‌جمهور ترکیه درباره انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو در افغانستان گفت: کشورش از برگزاری انتخابات آزاد و با اعتبار در افغانستان حمایت می‌کند و آن را گامی در مسیر صلح و ثبات در افغانستان و منطقه می‌داند.

رییس جمهور ترکیه همچنان از همکاری‌ حکومت افغانستان در انتقال مسوولیت‌های مکتب‌های افغان-ترک به بنیاد معارف ترکیه تشکر و قدردانی کرد.

او در باره تجارت و سرمایه‌گذاری میان دو کشور گفت: از میزان تجارت و سرمایه‌گذاری میان دو کشور با توجه به میزان نفوس دو کشور راضی نیست و این روند باید سرعت بیش‌تر پیدا کند. رییس جمهور ترکیه همچنان علاوه کرد: شرکت‌های ترکی در افغانستان سرمایه‌گذاری کرده‌اند و این روند همچنان ادامه دارد. امیدواریم حکومت افغانستان در زمینه فراهم‌سازی سهولت‌های لازم به این شرکت‌ها همکاری نماید و ما آماده هستیم طبق نیازهای افغانستان سرمایه‌گذاری، صادرات و وارادات خویش را تنظیم نماییم.

عبدالله عبدالله رییس اجرایی در صحبت‌های خود از دعوت جلالتمآب رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه برای سفر به ترکیه تشکر و سپاس‌گزاری کرد و افتتاح بزرگترین مسجد در این کشور را به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای بزرگ رییس جمهور اردوغان تبریک گفت.

رییس اجرایی روابط میان ترکیه و افغانستان را تاریخی،‌ دوستانه و استوار بر مشترکات و ارزش‌های دینی،‌ فرهنگی و تاریخی خواند و از ترکیه به عنوان یکی از متحدان استراتیژیک و دایمی افغانستان نام برد.

رییس اجرایی با ارایه تصویر روشنی از وضعیت سیاسی-امنیتی در افغانستان از کمک‌ها و حضور پررنگ ترکیه در افغانستان در عرصه بازسازی و تلاش برای استقرار صلح در کنار دیگر متحدان بین‌المللی افغانستان تشکر و قدردانی کرد.

عبدالله عبدالله همچنان از حمایت ترکیه از تلاش‌ها برای دست‌یافتن به صلح در افغانستان به نیکی یاد کرد و طالبان را مانع اصلی دست یافتن به صلح خواند. رییس اجراییه در صحبت‌های خود در این زمینه علاوه کرد: تلاش‌های جدی از سوی ایالات متحده امریکا برای دست‌یافتن به صلح آغاز شده است. در این راستا مذاکرات میان نمایندگان ایالات متحده و طالبان ادامه دارد. حکومت و مردم افغانستان به صلح عادلانه و پایدار متعهد اند. اما طالبان هنوز مانع اصلی صلح هستند چون به مذاکرات بین‌الافغانی همه شمول و رودررو با حکومت و مردم افغانستان آماده نیستند.

رییس اجرایی درباره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان گفت: حکومت به برگزاری یک انتخابات شفاف و با اعتبار متعهد است و تلاش‌ها در این راستا از سوی کمیسیون‌های مستقل انتخابات ادامه دارد.

رییس اجرایی از همکاری حکومت افغانستان در انتقال مکاتب افغان-ترک به بنیاد معارف ترکیه اطمینان داده گفت: وزارت معارف افغانستان و دیگر نهادهای ذیربط برای نهایی ساختن این روند کار می‌کنند.

عبدالله عبدالله از علاقمندی رییس جمهور ترکیه برای افزایش سرمایه‌گذاری و تجارت میان دو کشور استقبال کرد و آمادگی افغانستان را در این زمنیه اعلان نمود و وعده سپرد که گام‌های عملی در این زمینه از سوی وزارت‌ها و نهادی ذیربط به همکاری سفارت‌های دو کشور برداشته شود. رییس اجراییه افزایش مبادلات تجارتی و سرمایه‌گذاری میان دو کشور را گامی در مسیر اتصال و همگرایی منطقه‌یی خواند که از طریق برنامه‌های مختلف به شمول روند استانبول دنبال می‌گردد.

صلح، اردوغان،ترکیه، استانبول، رجب طیب، عبدالله ، افغانستان، مسجد، افتتاح کشور نیوز