جمعه, ۱۴ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

80031528_1282769215260532_806762679740923904_o

اشرف‌غنی: حکومت به تنهایی با فساد مبارزه نمی‌تواند

15 December 2019

اشرف‌غنی، رییس جمهور افغانستان در مراسم گرامی‌داشت از روز بین المللی مبارزه با فساد اداری در ارگ ریاست جمهوری گفت که مبارزه با فساد از اولویت‌های حکومت وی در پنج سال گذشته بوده است.

اشرف غنی در سخنرانی خود مبارزه با فساد را از جمله‌ اولویت های عمده‌ی دولت در پنج سال گذشته خواند و تأکید کرد که ثبات وخود کفایی کشور هم‌چنان در صدر اجندای کاری دولت می باشد.

وی افزود: حکومت در دو سال قبل برای نخستین بار موفق شد که استراتیژی ملی مبارزه علیه فساد اداری را تصویب وعملی کند. رئیس جمهور گفت که مبارزه‌ی مؤثر با فساد، نیازمند بستر مستحکم تقنینی است و حاکمیت قانون در خلاء قانون نهادینه نمی‌شود.

وی تاکید کرد که در پنج سال گذشته ما برای اینکه بتوانیم به صورت هدفمند علیه این پدیده مقابله کنیم در نخست تهداب‌های قانونی آن را بنیاد گذاشتیم و در کنار 450 قانون و مقرره، تصویب سه قانون خاص مبارزه با فساد اداری یک اقدام مهم به شمار می‌رود. وی اضافه کرد که به هدف اصلاحات در بخش‌های عدلی و قضایی، حکومت موفق شد برنامه‌ی ملی اصلاحات را در بخش عدلی و قضایی تصویب و تطبیق کند.

آقای غنی همچنین گفت که در امر مبارزه با فساد اداری، منسوبین نهادهای عدلی و قضای ما قربانی‌ داده‌اند. وی از شهادت قاضیان و ۱۲۴نفر سارنوال که در امر تامین عدالت جان‌های خود را از دست دادند یاد کرد.

اشرف غنی تأکید کرد که با اصلاحات گسترده در سیستم استخدام‌های خدمات ملکی، در سرعت، کیفیت و شفافیت استخدام کارکنان خدمات ملکی بهبود بی‌سابقه به وجود آمده است.

رییس جمهور غنی در کنفرانس سالانه مبارزه علیه فساد اداری تصریح کرد که علاوه بر نیاز جدی به تعهد مشترک، تجربه‌ی چند سال اخیر نشان داد که تنها دیدگاه سیستم‌محور کافی نیست، برای موفقیت بیشتر نیاز است در عمل کار مشترک صورت گیرد و فرهنگ کار مشترک نهادها به عادت مبدل شود. وی نقش تکنالوژی در مبارزه با فساد را قابل تأمل خواند.

همچنین آقای غنی گفت که هنوز هم در عواید و مصارف و سیستم بودجوی مشکلات جدی از لحاظ مداخله سرتاسری افراد غیر مسئول وجود دارد. به گفته وی بخش گمرکات و عواید باید به صورت اساسی و مسلکی، بی طرف و عاری از هر نوع مداخله سیاسی و افراد غیر مسوول باشد.

او تاکید کرد که در راه مبارزه با فساد نقش رسانه‌ها، علمای کشور ونهادهای مدنی در فرهنگ‌سازی و مبارزه با این پدیده می‌تواند مهم باشد. به گفتۀ وی پدیده‌ی فساد در مغایرت با ارزش‌های اسلامی، قانون اساسی و فرهنگ مردم افغانستان قرار داشته و این پدیده ضرورت به کار فرهنگی بیشتر دارد.

به گفته رئیس جمهور غنی مبارزه با فساد یک امر کوتاه مدت نیست و این مبارزه به تنهایی از طرف حکومت به موفقیت نمی‌رسد. وی گفت که موفقیت در این عرصه به کار مستمر و هدفمند دولت، نهاد های مدنیِ شهری و روستایی، و حمایت گسترده‌ی مردم ما نیاز است.

در این حال، سرور دانش معاون دوم رییس جمهور تأکید کرد که:”نباید در قبال افراد و یا دوسیه ها با تبعیض و یا اعمال سلیقه ها و اغراض شخصی برخورد شوند و اگر استقلال و بی طرفی در نهادهای مربوطه به طور دقیق و شفاف رعایت نشود، در حقیقت خود به یک نوع فساد مضاعف دیگری تبدیل خواهد شد.”

آقای دانش گفت: ” بعد از سپری شدن یک سال از تصویب قانون مبارزه با فساد اداری هنوز هم موفق نشده ایم این قانون را به طور درست تطبیق کنیم.” به گفته معاون رئیس جمهور محور اصلی این قانون ایجاد کمیسیون مستقل مبارزه با فساد است که هنوز شکل نگرفته است.

ارگ ریاست جمهوری,اشرف غنی,سرور دانش,مبارزه با فساد