جمعه, ۱۴ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

58376385_2319022721523923_1188999109634162688_o

اشرف‌غنی در مراسم افتتاح شورای ملی: به کودتاچیان اجازۀ تعلیق قانون اساسی را نمی‌دهم

26 April 2019

هفدهمین دور تقنینی شورای ملی، امروز (جمعه، ۶ ثور) از سوی اشرف‌غنی رییس‌جمهور افغانستان افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری کشور، رییس‌جمهور غنی گفت که مجلس نمایندگان باید شش ماه پیش افتتاح می‌شد، اما به دلیل بی‌کفایتی مسوولان پیشین کمیسیون انتخابات این کار صورت نگرفت.

آقای غنی افزود که کمیسیون مستقل انتخابات باید به حوصلۀ مردم احترام گذاشته و هر چه زودتر نتایج نهایی انتخابات پارلمانی کابل را نیز اعلام کند.

رییس‌جمهور غنی بر پاسداری از قانون اساسی تأکید کرد و گفت که امروز آنچه ما را زیر این سقف گرد آورده، قانون اساسی افغانستان است. کسانی‌که این وثیقه را می‌خواهند به تعلیق ببرند جفا می‌کنند و برایشان اجازه جفا داده نخواهد شد.

او گفت: این‌ها نمی‌دانند که هر بار کودتا چه قیمت بزرگ به ملت به بار آورده است. من برایشان می‌گویم و از این تربیون ملت برایشان می‌گویم که عصر کودتا پایان یافته است. این ملت به دشمن سرخم نخواهد کرد و ذلت را نخواهد پذیرفت. آنهایی‌که با پخش ابهام – شک و بدگمانی در پی تضعیف وثیقۀ ملی ما یعنی قانون اساسی اند، نزدیک کودتاچیان اند ولی با رفتار نرم.

اشرف‌غنی تأکید کرد: نظام جمهوریت تداوم خواهد داشت و این ملت سزاوار عزت است نه سرخمی. گسست و هر بار آغاز از صفر ذلت است و سرخمی به دشمن.

در مراسم افتتاح دور هفدهم شورای ملی، به شمول محمداشرف غنی رییس جمهور، عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری و شماری از اعضای ارشد حکومت و چهره‌های سیاسی اشتراک کرده بودند.

همزمان با شروع دور تقنینی پارلمان، کمیسیون انتخابات، نتایج نهایی انتخابات ولایت‌های بغلان، کندز، وردک و حوزۀ کوچی‌ها را اعلام کرد. تاهنوز از نتایج انتخابات حوزۀ کابل و پکیتا خبری نیست. این درحالی است که به دلیل کشیدگی‌های قومی، انتخابات در ولایت غزنی برگزار نشد.

 

افتتاح شورای ملی، نتایج کابل، وردک، غزنی، بغلان، کوچی ها، پارلمان جدید، نسل جوان، خبرگزاری کشور