دوشنبه, ۱۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

5

افزایش ناامنی و قتل‌های هدف‌مند؛ زنان هدف اصلی‌اند

28 August 2023

درحالی‌که طالبان مدعی تأمین امنیت سراسری و کاهش جرایم جنایی هستند، منابع از افزایش قتل‌های هدفمند و ناآرامی در سطح کشور سخن می‌زنند. با برگشت طالبان به قدرت جرایم جنایی و ناامنی کاهش یافت، چون این گروه عامل اصلی ناامنی و جرایم در دو دهۀ گذشته بود.

هرچند حامیان و مقامات بلند پایۀ گروه طالبان هم‌واره در بحث‌های رسانه‌یی ادعا کرده‌اند که پس از تسلط این گروه در افغانستان ناامنی‌ها در کشور از بین رفته و در حال‌حاضر هیچ‌‌گروهی قادر به مبارزۀ مسلحانه با آن‌ها نیست، اما گروه‌های مخالف طالبان به ویژه جبهۀ مقاومت ملی، جبهۀ آزادی و گروه داعش در دو سال گذشته حملات مرگ‌باری را انجام داده‌اند.

در یک ‌ماه اخیر، جبهات مقاومت‌ ملی و آزادی در ولایات بدخشان، بغلان و کاپیسا نیروهای طالبان را آماج قرار داده و تلفاتی نیز به این گروه وارد کرده است.

در این گزارش تلاش شده است تا به چندین رویداد از قتل‌های هدف‌مند که در ماه‌های پسین از سوی افراد و گروه‌های مختلف انجام شده است پرداخته شود.

بیشتراین قتل‌های هد‌ف‌مند از سوی افراد گم‌نام و ناشناس در ماه اسد سال جاری (۱۴۰۲ه خ) رخ داده است، که گزارش مذکور با کشته‌شدن یک زن در ولایت سرپل افغانستان آغاز می‌شود.

 

قتل یوتیوبر نام‌آشنا

حورا سادات، یوتیوبر مطرح دوشنبه ۳۰ اسد از سوی افراد ناشناس در حوزۀ ۱۸ امنیتی کابل به قتل رسیده است. مشخص نیست، حورا سادات چگونه و از سوی چه کسانی به قتل رسیده است. اما طالبان گفته‌اند که در پیوند به کشته‌شدن حورا سادات دوتن را گرفتار کرده‌اند.

مرگ حورا سادات واکنش گسترده‌ را در پی داشت. کاربران شبکه‌های اجتماعی افغانستان تحت حاکمیت طالبان را «کشتارگاه زنان» نام گذاشتند.

 

قتل یک زن در سرپل

هم‌چنان، به تاریخ سی‌ام اسد سال جاری منابع به رسانه‌ها تایید کردند که مردان تفنگ‌دار در ولسوالی صیاد ولایت سرپل به دو زن تیراندازی کرده‌ که منجر به کشته‌شدن یک زن و زخم‌برداشتن یک زن دیگر نیز شده‌ است.

به نقل از منبع این رویداد دوشنبه شب به تاریخ ۲۸ اسد در روستای ” انکشکه عربیه” در ولسوالی صیاد این ولایت رخ داده است.

منبع می‌افزاید که سه مرد مسلح شب‌هنگام وارد خانۀ یک زن بیوه شده، وی را کشته و عروس این خانم را نیز زخمی کرده‌اند. به گفتۀ منبع، این زن ” نیازخال” نام داشته وتقریبا چهل و پنج سال عمر داشت که هشت سال قبل شوهرش را از دست داده بود.

مسوولان طالبان در ولایت سرپل، وقوع این رویداد را تایید کرده و انگیزه‌ی آن‌ را خصومت‌ شخصی عنوان کرده‌اند. با این حال مقامات طالبان در پیوند به بازداشت و یا هم پی‌گیری عاملان این قضیه چیزی نگفته‌اند.

 

کشته‌شدن یک کشاورز در ولسوالی المار فاریاب

در یک رویداد دیگر در فاریاب یک کشاورز از سوی افراد مسلح به قتل رسیده است. این رویداد به روز جمعه تاریخ ۶ اسد، در روستای “جغانک” ولسوالی المار ولایت فاریاب رخ داده است. یک منبع با حفظ هویتش به رسانه‌ها گفته‌ است که این مرد عبدالمجید نام‌ داشته و ۵۵ سال عمر داشت. منبع می‌افزاید که این کشاورز هنگام استراحت در زمین‌هایش از سوی افراد ناشناس به قتل رسیده است.

“محمد معاوذ” سرپرست مدیریت جنایی فرماندهی پولیس طالبان برای ولسوالی المار ولایت فاریاب، با تایید قتل این کشاورز از آغاز تحقیقات در این زمینه سخن گفته است.

این در حالی‌ست که منابع محلی به تاریخ ۲۷ ثور سال جاری از کشته‌شدن فردی به اسم عبدالشکور در ولسوالی تازه تاسیس “خیبر” این ولایت خبر داده‌اند. به گفته منابع این رویداد دوشنبه شب به تاریخ ۲۵ ثور در روستای “تگین” این ولسوالی رخ داده است.

 

کشته‌شدن یک دختر و پسر در ننگرهار

به تاریخ ۲۸ اسد که مطابق به سال‌روز استرداد استقلال کشور است، یک پسر و دختر جوان به جرم علاقه به هم، از سوی کاکای دختر در ولسوالی “نازیان” ولایت ننگرهار به قتل رسیده‌اند.

مقامات محلی طالبان در ولایت ننگرهار با تایید این رویداد گفته‌اند، این واقعه به روز شنبه مورخ ۲۸ ماه اسد حوالی ساعت ۹ قبل از ظهر در روستای “میلوی” ولسوالی نازیان این ولایت رخ داده است.

عبدالبصیر زابلی سخنگوی فرماندهی پولیس طالبان در این ولسوالی، به رسانه‌ها گفته است که این دو تن از سوی کاکای دختر توسط اسلحه‌ بی‌صدا به قتل رسیده است. وی افزوده که قاتل پس از این حادثه از ساحه فرار کرده و نیروهای محلی آنان به تعقب این فرد هستند.

این‌گونه قتل‌ها (قتل‌های ناموسی) در ننگرهار در گذشته نیز سابقه داشته است. سال گذشته نیز یک جوان به اتهام رابطۀ عاشقانه با یک دختر در ولسوالی “کوت” این ولایت از سوی برادر دختر به قتل رسیده‌ بود.

 

کشته شدن یک جوان بیست‌وهشت ساله در چمتال بلخ

منابع محلی از کشته شدن یک جوان ۲۸ ساله از سوی افراد ناشناس در ولسوالی “چمتال” ولایت بلخ خبر داده‌اند. به گفته منابع این رویداد به روز شنبه مورخ ۲۸ اسد در ساحه “پل‌بنگله” از مربوطات ولسوالی “چمتال” ولایت بلخ رخ داده است. منابع می‌گویند که این فرد هنگامی به قتل رسیده است که وی می‌خواست از ولسوالی “چمتال” این ولایت به مزارشریف برود. به گفته‌ی منبع، این فرد “رازمحمد” نام داشت که از سوی دو فرد موتر سایکل سوار هدف تیراندازی قرار گرفته و جان‌باخته است. شاهدان عینی گفته‌اند که افراد مسلح پس از به قتل‌رساندن این فرد از ساحه فرار کرده‌اند. نیروهای امنیتی گروه طالبان در این ولسوالی در رابطه به این قتل به رسانه‌ها چیزی نگفته‌اند.

این در حالی‌ست که به روز جمعه مورخ ۲۵اسد نیز از کشته‌شدن دو فرد در ولسوالی “خاص” ارزگان و دو تن دیگر در ولسوالی “کوهستانات” ولایت کاپیسا گزارش شده بود.

 

قتل یک نظامی در ولایت سرپل

منابع محلی به رسانه‌ها ابراز داشته‌اند، یک نظامی پیشین به نام “یما خالدی” در مرکز ولایت سرپل از سوی افراد مسلح ناشناس تیر باران شده است.

منابع متعدد به رسانه‌ها تصریح کرده‌اند که آقای خالدی شام روز دوشنبه مورخ ۱۶ اسد در مربوطات حوزه سوم امنیتی این ولایت تیر باران شده است.

به گفته منابع آقای خالدی پس از ادای نماز شام حین برگشت به خانه در مقابل دروازه‌‌ی خانه‌اش از سوی تفنگ‌داران مسلح ناشناس هدف تیراندازی قرار گرفته و جان‌ سپرده است. منبع افزوده است که آقای خالدی در حکومت پیشین یکی از فرماندهان خیزش محلی بود. او با اصابت به تعداد سی مرمی کلاشینکوف بر بدنش به قتل رسید.

منبع می‌گوید که آقای خالدی پس از سقوط حکومت پیشین به ایران رفته بود، ولی با پادرمیانی آقای “نظام‌الدین قیصاری” یکی از فرماندهان محلی ازبک ‌تبار و کمیسیون تماس گروه طالبان به کشور برگشته بود.

نظام‌الدین قیصاری یکی از فرماندهان محلی ازبک‌ تبار در حکومت پیشین بود. او طی سقوط ولایت مزارشریف از سوی نیروهای طالبان بازداشت و مدتی بعد رها شد. آقای قیصاری پس از رهایی به ایران گریخت و سپس به دعوت کمیسیون تماس با شخصیت‌های سیاسی به کشور برگشت.

فرماندهی امنیه گروه طالبان در ولایت سرپل با پخش اعلامیه‌یی کشته‌شدن این فرمانده محلی را تایید کرد و اما در مورد سابقه‌ی شغلی او چیزی نگفت. در اعلامیه مذکورآمده است که “فردی بنام یما فرزند محمد ابراهیم در خانه‌اش از سوی افراد مسلح ناشناس کشته شده‌ است” این اعلامیه در مورد سابقه‌ی شغلی آقای خالدی جزییات نداده و علاوه کرده است که عاملان این رویداد از ساحه فرار کرده‌اند.

فرماندهی امنیه‌ی سرپل انگیزۀ این قتل را خصومت‌ شخصی عنوان کرده است.

این در حالی‌ست که افراد مسلح ناشناس در همین روز، یک مرد را در ولسوالی “کوه صافی” ولایت پروان نیز تیر باران کرده‌اند.

“کامران زید” سخنگوی فرماندهی پولیس طالبان در ولایت پروان گفته است که، این رویداد حوالی ساعت ۳ بعد از ظهر به روز دوشنبه ۱۵ اسد در روستای “باعث‌خیل” این ولسوالی رخ داده‌ است.

وی از مقتول “محمد صابر” نام برده و گفته است که این فرد کشاورز بود. به گفته او این فرد هنگامی از سوی افراد ناشناس به قتل رسیده است که مصروف کشاورزی در زمین‌هایش بود.

به نقل از سخنگوی فرماندهی پولیس طالبان در ولایت پروان انگیزه‌ی این قتل هنوز روشن نیست و آنان بررسی‌ها را در این زمنیه آغاز کرده‌اند.

 

کشته‌شدن یک مرد در ارزگان

یک مبنع امنیتی از میان گروه طالبان از کشته‌شدن یک مرد در ولسوالی “خاص ارزگان” ولایت ارزگان خبر داده است. به گفته او این مرد پنج‌شنبه‌ شب به تاریخ ۲۶ اسد به ضرب چاقو به قتل رسیده و قاتل نیز بازداشت شده است.

به گفته منبع، مقتول از منطقه پشتون نیشین “شیخه” ولسوالی خاص ارزگان بوده است. یک منبع صحی نیز به رسانه‌ها گفته است که این مرد از سوی پسرکاکایش به قتل رسیده است.

این در حالی‌ست که چاشت همین روز یک مرد از اقوام هزاره در منطقه‌ “جوی‌نو” ولسوالی خاص ارزگان نیز به قتل رسیده است. عاملان این قتل‌ها معلوم نیست، اما منابع مردمی انگیزه‌ی این قتل را تنش‌های قومی بین هزاره‌ها و پشتون‌ها گفته‌اند. مقامات طالبان در این باره اظهار نظر نکرده‌اند.

درعین زمان دو مورد قتل در همین روز از ولسوالی “حصه اول” کوهستان ولایت کاپیسا نیز گزارش شده است.

 

قتل یک کشاورز هزاره در منطقۀ “جوی‌نو” ولسوالی خاص ارزگان

یک کشاورز مسن در منطقه “جوی‌نو” از مربوطات ولسوالی خاص ارزگان از سوی افراد مسلح ناشناس به قتل رسیده است.

یک منبع در گفتکو با رسانه‌ها گفته است که این مرد “حاجی بوستان” نام‌ داشت و شغل‌اش کشاورزی بود. وی علاوه کرده است که مقتول هنگامی از سوی تفنگ‌داران مسلح هدف تیراندازی قرار گرفته است که وی می‌خواست برای ادای نماز وضو بگیرد، درین هنگام از سوی دو مرد موتر سایکل سوار در نزدیکی خانه‌اش توسط اسلحه هدف قرار گرفته و جان باخته است.

به گفته‌ی منبع، این رویداد حوالی روز جمعه مورخ ۲۷ اسد رخ داده است. هرچند هویت این افراد روشن نشده است، اما منابع محلی در ولسوالی خاص ارزگان به رسانه‌ها گفته‌اند که عاملان این رویداد کسانی‌ هستند که، در قطع درختان میوه‌دار مردم هزاره در این ولسوالی دست‌ داشتند.

به گفته‌ی منبع، حاجی بوستان چهاردهمین فردی است که پس از حاکمیت گروه طالبان در این ولسوالی کشته می‌شود. هم‌چنان منبع می‌افزاید که ساکنان این منطقه را به سبب هزاره‌بودن‌شان به قتل می‌رسانند. یک منبع دیگر نیز قتل‌های زنجیره‌یی در این منطقه را ناشی از تنش‌های قومی میان هزاره‌ها و پشتون‌ها به رسانه‌ها عنوان کرده است.

مسوولان محلی طالبان در پیوند به این رویداد اظهار نظر نکرده‌اند، این در حالی‌ست که یک هفته پیش از این رویداد تصاویر شماری از مردان تفنگ‌دار به رسانه‌ها درز کرده بود که در منطقه “جوی‌نو” این ولسوالی به تعداد ده‌ها درخت‌میوه‌دار را قطع کرده بودند.

یک منبع عاملان قطع درختان میوه‌دار در این منطقه را افرادی از قبیله‌ی “کوته‌زی” قوم پشتون گفته و افزوده است که این افراد در مجاورت جوی‌نو زندگی می‌کنند.

به گفته منابع محلی در منطقه “جوی نو” این ولسوالی دزدی، غارت و تخریب اموال باشنده‌گان این منطقه به اوج خود رسیده و آنان‌ را مجبور به کوچ اجباری کرده‌اند.

منابع به رسانه‌ها تصریح کرده‌اند که پس از به قدرت رسیدن گروه طالبان، در حدود ۲۰ خانه از ساکنان این منطقه تخریب و سه عراده موتر آن‌ها به آتش کشیده شده است.

بر اساس فهرستی که از سوی منابع محلی در اختیار روزنامه‌ها قرار گرفته‌‌ است؛ “حاجی بوستان، محمدهاشم ولد سید یوسف، داکتر امیری، کربلایی‌ انصاری، محمدحسین ولد سواتی، محمدتقی روحانی، موسی و محمدعلی” از جمله افرادی هستند که اخیراً از سوی افراد ناشناس به قتل رسیده‌اند.

 

قتل یک نظامی پیشین در کاپیسا

منابع محلی در ولایت کاپیسا، از کشته‌شدن یک نظامی پیشین در این ولایت خبر داده‌اند. به گفته منبع این نظامی پیشین “عبدالجمیل قدوسی” نام‌ داشت و در صفوف نیروهای پولیس حکومت گذشته ایفای وظیفه می‌کرد.

به گفته منبع آقای قدوسی از روستای “قربان‌خیل” حصه دوم کوهستان ولایت کاپیسا بود و حوالی ساعت ۱۲ ظهر روز جمعه از سوی تفنگ‌داران ناشناس به قتل رسیده است.

وی هنگامی هدف تیراندازی تفنگ‌داران مسلح ناشناس قرار گرفته است که می‌خواست برای ادای نماز جمعه به مسجد برود.

انگیزه‌ی قتل این نظامی پیشین تا هنوز مشخص نشده و عاملان آن نیز شناسایی نگردیده‌اند.

این در حالی‌ست که حوالی ساعت ۲ بامداد همین روز تفنگ‌داران مسلح ناشناس یک عالم دین را در روستای “خمروبای” حصه دوم کوهستان این ولایت به قتل رسانیده‌اند.

منابع به رسانه‌ها گفته‌اند که این عالم دین قاری “غلام فاروق” نام‌ داشت و مسوول “دارالحفاظ عبدالاحد روحانی” در روستای حصه دوم کوهستان ولایت کاپیسا بود.

منابع تصریح کرده‌اند که این عالم دین ۵۰ سال سن داشت و از  اعضای حزب اسلامی به رهبری “گل‌بدین حکمتیار” بوده است.

به نقل از منابع این عالم دین با کسی خصومت شخصی نداشته و انگیزه این قتل نیز نامشخص گفته شده است. مسوولان محلی طالبان در ولایت کاپیسا در این مورد اظهار نظر نکرده‌اند.

این در حالی‌ست که منابع محلی به روز دوشنبه ۱۹ سرطان به رسانه‌ها گفته بودند که یک فرمانده پیشین جهادی به ‌نام “علیم جان” در روستای “کالوته” حصه دوم کوهستان ولایت کاپیسا از سوی افراد ناشناس به قتل رسیده است. به گفته منابع این رویداد حوالی ساعت ۱ بعد از ظهر به روز دوشنبه رخ داده است. به گفته‌ی منابع، تا اکنون علت قتل این فرمانده جهادی مشخص نشده وعاملان آن نیز بازداشت و یا شناسایی نشده‌اند.

مسوولان محلی طالبان در ولایت کاپیسا نیز در این مورد اظهار نظر نکرده بودند.

قابل به ذکر است که چند روز قبل از این رویداد نیز یک ملا امام مسجد حصه دوم کوهستان ولایت کاپیسا، از سوی افراد ناشناس به قتل رسیده بود.

 

تیرباران‌کردن یک فرمانده پیشین نظامی از سوی طالبان در تخار

منابع محلی به رسانه‌ها گفته‌اند که گروه طالبان یک فرمانده محلی بنام “فیض‌الله تخن‌آبادی” را در این ولایت تیرباران کرده‌اند.

به گفته منابع این فرمانده پیشین خیزش‌های محلی حوالی ساعت ۱۱ شب‌ به روز چهارشنبه مورخ ۲۵ اسد در روستای “تخن‌آباد” از مربوطات ولسوالی چاه‌آب ولایت تخار از سوی طالبان در منزلش تیرباران شده است.

منابع گفته‌اند که این فرمانده نظامی پیشین عضو حزب جمعیت اسلامی شاخه استاد “عطامحمد نور” بود و پس از سقوط نظام پیشین فعالیت نظامی نداشت.

مسوولان محلی طالبان در مورد قتل این فرمانده نظامی پیشین اظهار نظر نکرده‌اند.

 

کشته‌شدن یک نظامی پیشین در ولایت پنجشیر

منابع محلی در ولایت پنجشیر از کشته‌شدن یک فرمانده پیشین نظامی به گونه مرموز در این ولایت خبر داده‌اند.

یک منبع به رسانه‌ها گفت که “ذکرالله” فرمانده پیشین نظامی حوالی ساعت ۱۲ شب در منزلش از سوی افراد ناشناس به قتل رسیده و مهمان وی نیز زخم برداشته‌اند.

انگیزه این قتل تا هنوز روشن نشده و اظهارات منبع در این زمینه ضد و نقیض است. به گفته او این فرمانده نظامی پیشین با یکی از همسایگانش خصومت شخصی داشته و با پادرمیانی بزرگان قومی حل شده بود. منبع می‌گوید که به نظر نمی‌رسد این قتل از سوی همسایۀ وی صورت گرفته باشد.

پولیس طالبان در ولایت پنجشیر در مورد انگیزۀ این قتل چیزی نگفته است.

پیش از این قتل مرموز نظامیان پیشین کشور در برخی از ولایت‌های کشور گزارش شده بود که در اکثر این قتل‌ها گروه طالبان متهم شناخته شده بودند، اما گروه طالبان این ادعاها را رد کرده بود.

این در حالی‌ست که منابع به روز چهار شنبه مورخ ۱ سنبله از کشته‌شدن یک یوتیوبر زن از سوی افراد ناشناس در کابل خبر داده‌اند. خالد زدران سخنگوی فرماندهی پولیس طالبان برای ولایت کابل یگ روز پس از شایع کشته شدن این یوتوبر زن وقوع این رویداد را تایید کرد و گفت در پیوند به این واقعه دوتن به شمول یک زن را بازداشت کرده و تحقیقات از آنان جریان دارد.

افزایش ترورهای هدف‌مند در کابل و برخی از ولایات کشور باعث موجی ازنگرانی‌های شهروندان شده و آنان طالبان را در تامین امنیت شهروندان ضعیف و ناتوان می‌دانند. گزارش فوق نمونه‌ی کوچکی از ترورهای هدف‌مندی‌ست که در یک ماه گذشته درکابل و سایر ولایات کشور به وقوع پیوسته است.

این در حالی‌ست که پس از به قدرت‌رسیدن گروه طالبان صدها مورد از قتل‌های هدف‌مند دیگر نیز در ولایات افغانستان از سوی افراد ناشناس رخ داده است. طالبان اما در پیوند به این رویدادها گاهی اظهار بی‌خبری کرده و گاهی هم طی اعلامیه‌های مطبوعاتی ابراز داشته‌اند که بررسی‌ها در پیوند به این رویدادها را آغاز کرده‌اند. اما هیچ فردی تا اکنون در پیوند به قتل‌های هدف‌مند از سوی گروه طالبان بازداشت نشده است.

بیشتر این قتل‌ها در ولایات بلخ، کاپیسا و ننگرهار رخ داده است که اکثرقربانیان این رویدادها زنان و نظامیان حکومت پیشین بوده‌اند.

آمار ترورهای هدف‌مند در کشور خیلی بلند بوده و اکثر این رویدادها بنابر مسدودبودن فضای رسانه‌یی و ترس از بازداشت‌شدن از سوی گروه طالبان رسانه‌یی نشده است.

پس از فروپاشی حکومت پیشین و قدرت‌گیری گروه طالبان اکثر نظامیان پیشین سلاح‌های خود را یا به قطعه مربوطه و یا هم به طالبان تسلیم نموده و این گروه بار بار تلاشی‌های خانه به خانه را در کابل و ۳۴ ولایت افغانستان به هدف جمع آوری سلاح‌های باقی‌مانده انجام داده و همه‌ی شهروندان کشور هم‌اکنون خلع سلاح هستند. تنها نیروهای مسلح در کشور، همان نیروهای گروه طالبان است که در سطح شهر و بازار ملبس به لباس‌های شخصی (پیراهن و‌تنبان) گشت‌وگذار می‌کنند.

شهروندان کشور بیشتر این ترورهای هدف‌مند را به نیروهای طالبان، که به هدف انتقام‌جویی از نیروهای نظامی پیشین، فعالین حقوق بشرو فعالین حقوق زنان انجام می‌شود، ربط می‌دهند. طالبان اما هرگونه این اتهامات رد نموده و آنرا تبلیغ دشمن عنوان می‌کنند.