دوشنبه, ۱۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

Kabulweb_944_1

امریکا دیپلومات‌هایش را در کابل کاهش می‌دهد

06 April 2019

مجله فارن پالیسی در گزارشی عنوان کرد، دولت دونالد ترامپ تصمیم دارد در راستای برنامه خروج امریکا و کاهش هزینه‌های این کشور در جنگ 18 ساله نیروهای دیپلمات خود در افغانستان را کاهش دهد.

فارن پالیسی در ادامه به نقل از سه مقام امریکایی گفت: امریکا تا سال 2020 نیمی از نیروهای دیپلمات خود در کابل را کاهش خواهد داد.

وزارت خارجه امریکا نیز بازنگری مأموریت دیپلماتیک این وزارت را در افغانستان و عراق و تائید کرده است و پیش ‌از این نیز گزارش‌هایی درباره کاهش احتمالی شمار کارمندان سفارت امریکا در کابل منتشرشده بود.

به گفته برخی از تحلیلگران منطقه، امریکا تصمیم دارد تا با کاهش نیروهای دیپلمات خود در افغانستان و عراق تمرکز خود در خاورمیانه و آسیای جنوبی را تقلیل داده و در عوض بیشترین تمرکز خود را برای مقابله با رقبای دیرینه خود چین و روسیه هزینه کند.

خبر خروج نیروهای دیپلمات امریکا از افغانستان در حالی منتشر می‌شود که طی توافق میان امریکا و طالبان قرار است به‌زودی واشنگتن روند خروج نیروهای نظامی خود از افغانستان را آغاز کند.

سفارت امریکا در کابل بزرگ‌ترین و پرهزینه‌ترین مأموریت دیپلماتیک واشنگتن در جهان محسوب می‌شود و بزرگ‌تر از هر نمایندگی سیاسی دیگر در جهان است.

حضور امریکا در کابل در جریان سالها به شکل غیرمعمولی گسترش‌یافته و دو برابر سایر سفارتخانه‌های بزرگ امریکا و 35 درصد بزرگتر از سفارت امریکا در عراق است.

امریکا بزرگترین سفارت خود در جهان را در افغانستان تأسیس کرده بطوری که علاوه بر دیپلمات‌ها شمار بسیاری از مقامات دولت فدرال، نیروهای قراردادی و کارمندان نهادهای امنیتی امریکا را نیز در خود جا داده است.

تاکنون آمار رسمی از شمار کارمندان سفارت امریکا در کابل منتشر نشده است اما ظاهراً شمار کارمندان امریکایی و محلی این سفارت به چندین هزار نفر می‌رسند.

 

امریکا، کاهش دیپلومات‌ها، کابل، خروج نیروها، عراق، افغانستان