یکشنبه, ۹ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

1

بدون حوزۀ مقاومت صلح ممکن نیست

09 March 2019

رهبران سیاسی افغانستان، امروز در مراسم گرامی‌داشت از درگذشت مارشال فهیم در کابل، نگرانی‌ها و پیشنهادات‌شان را در پیوند به مذاکرات صلح ابراز داشتند.
آنان ضمن پشتیبانی از روند صلح، گفتند که نباید در این روند عجله کرد و باید با وحدت و همگرایی به مصاف طالبان رفت.


عبدالله: حسد نورزیم
عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی تأکید کرد که صلح اولویت ماست و از تمام کوشش‌های خیراندیشانه در راستای تأمین صلح استقبال می‌کنیم.


اما رییس اجرایی گفت که افغانستان روزی آزاد خواهد شد که دیگر گروه‌های تروریستی زمینۀ فعالیت در کشور را نداشته باشند؛ در آن صورت دیگر ضرورت به حضور نیروهای خارجی در افغانستان نخواهد بود.
عبدالله عبدالله باردیگر به وحدت میان سیاسیون در زمینۀ صلح تأکید ورزید و گفت که برای پاسداری از منافع ملی و تأمین صلح سراسری و عادلانه باید دست به دست هم بدهیم.
رییس اجرایی با بیان این‌که باید منافع کلان مملکت و ارزش‌های بزرگ را بر منافع زودگذر سیاسی ترجیح دهیم گفت که برخوردهای احساساتی، حسد و خورده‌گیری، سبب می‌شود که راه منافع بزرگ ملت را گم نماییم.

کرزی: تنها من برادر طالب نبودم!
در این برنامه، حامد کرزی، رییس جمهور سابق، با اشاره به نشست مسکو گفت که همۀ افغان‌ها صلح می‌خواهند و در مسکو دیدیدیم که «تنها من برادر طالبان نبودم، همه بودند. دیدیم که چگونه باهم اختلاط می‌کردند.» او گفت که در مشوره با بزرگان سیاسی و رهبری دولت در تلاش آوردن صلح هستیم.

 

 

خلیلی: برگشت ملاشاهی و امارت طالبانی خواب است

کریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح، گفت که صلح دادوستد است و آنان به دنبال صلح عزت‌مندانه هستند.
او خطاب به طالبان گفت که برگشت امارت اسلامی و ملاشاهی خواب است. اما به دنبال تسلیمی طالبان هم نیستند. به گفتۀ او، دولت افغانستان هم نمی‌تواند مانع دست‌یابی به صلح که خواست همۀ افغان‌هاست شود و باید از فرصت پیش آمده استفاده صورت گیرد.


رییس شورای عالی صلح گفت که طالبان و حکومت افغانستان باید به خواست ملت افغانستان گردن بگذارند.

 

سیاف: مردانه‌وار در سنگر صلح ایستاده‌ایم

عبدالرب رسول سیاف، از رهبران جهادی گفت که دیروز در سنگر نبرد ایستاد بودند و امروز «مردانه‌وار در سنگر صلح قرار دارند.»


او گفت که از پروسۀ صلح حمایت می‌کنند؛ اما صلحی که منجر به ختم جنگ شود و در آن حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و منافع ملی کشور قربانی نشود. او گفت که در این روند نباید عجله و وارخطایی کنند.

 

قانونی: بدون حوزۀ مقاومت صلح نمی‌آید
یونس قانونی، معاون پیشین ریاست جمهوری، هشدار داد که صلح در خفا، تاریکی و به دور از مردم افغانستان محقق نخواهد شد. آقای قانونی گفت که بدون حضور و سهم حوزۀ مقاومت در روند صلح، این پروسه به شکست خواهد انجامید. به گفتۀ قانونی، طالبان سیال و طرف‌شان را در روند صلح «حوزۀ مقاومت» سابق می‌دانند.
یونس قانونی از رهبران جهاد و مقاومت خواست که جمع شوند و روی طرح و چارچوب صلح با طالبان به توافق برسند.


این اظهارات درحالی صورت می‌گیرد که مذاکرات هیأت امریکایی و طالبان در قطر جریان دارد. برخی منابع از به بن‌بست خوردن مذاکرات خبر داده‌اند. وزیر خارجۀ امریکا گفته است که شخصاً برای دستگیری خلیل‌زاد به قطر می‌رود.

افغانستان,سالگرد,مجاهدین,مقاومت