دوشنبه, ۱۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

maxresdefault

ترامپ با سپاس‎‌گزاری از اشرف‌غنی و عمران خان: پیش از مذاکره آتش‌بس شود

22 November 2019

دونالد ترامپ، رییس جمهوری امریکا در تماس تلفنی با اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان و عمران خان، نخست وزیر پاکستان از آنها برای زمینه‌سازی آزادی استادان دانشگاه امریکایی افغانستان تشکر کرده است.

براساس یک بیانیه دولت امریکا، آقای ترامپ چند روز پس از آزادی کوین کینگ استرالیایی و تیموتی ویکس امریکایی که سه سال در اسارت طالبان بودند، در دو مکالمه تلفنی جداگانه با رهبران افغانستان و پاکستان تلاش آنها را برای آزادی این استادان تقدیر کرده است.

دفتر ریاست جمهوری افغانستان نیز با انتشار خبرنامه‌ای اعلام کرد که گفتگوی اشرف غنی و دونالد ترامپ ۲۵ دقیقه ادامه یافت و سران دو کشور در مورد روند صلح افغانستان گفت‌وگو کردند.

در این بیانیه آمده است که “دونالد ترامپ بر آتش‌بس به عنوان پیش‌شرط آغاز مذاکرات تاکید کرده و شمولیت حکومت افغانستان در مذاکرات صلح را حتمی خوانده است.”

ارگ ریاست جمهوری گفته که رییس جمهور ترامپ از آقای غنی برای انجام یک سفر رسمی به امریکا دعوت کرده است.

این نخستین بار است که دونالد ترامپ از اشرف غنی برای دیدار از کاخ سفید دعوت می‌کند.

کوین کینگ استرالیایی و تیموتی ویکس امریکایی، استادان دانشگاه امریکایی افغانستان که در سال ۲۰۱۶ توسط طالبان در کابل ربوده شده بودند، روز سه شنبه (۲۸ عقرب) در ولسوالی نوبهار ولایت زابل در جنوب افغانستان به نیروهای امریکایی تحویل داده شدند.

در همان روز گروه طالبان تایید کردند که سه تن از فرماندهان آنها از جمله انس حقانی به قطر رسیدند و به این گروه تحویل داده شدند.

روز سه‌شنبه (۲۱ عقرب) آقای غنی اعلام کرد که برای رهایی دو استاد دانشگاه امریکایی افغانستان که از سوی طالبان ربوده شده بودند و برای زمینه سازی گفت‌وگوهای مستقیم صلح با طالبان، سه زندانی این گروه (انس حقانی، مالی خان و عبدالرشید) را به طور مشروط از زندان دولت افغانستان آزاد می‌کند.

آزادی زندانیان نظامی افغان

زلمی خلیلزاد نماینده خاص مریکا در امور صلح افغانستان ابراز امیدواری کرده که رهایی زندانیان از سوی طالبان و حکومت افغانستان منجر به پیشرفت سریع به سوی تفاهم سیاسی شود.

آقای خلیلزاد پس از مدت‌ها خاموشی شب گذشته (۳۰عقرب) در توییتر اش نگاشته است که از خبر آزادی ۱۰ سرباز افغان از سوی طالبان استقبال می‌کند.

او افزوده است که این اقدام پس از رهایی زندانیان طالبان از سوی دولت افغانستان صورت گرفته و گروه طالبان در یک اقدام جداگانه حسن نیت خود را نشان داده اند.

خلیلزا ابراز امیدواری کرده که این اقدامات منجر به کاهش خشونت‌ها و پیشرفت سریع به سوی یک تفاهم سیاسی شامل دولت افغانستان، طالبان و دیگر رهبران افغان گردد.

نماینده خاص امریکا در امور صلح افغانستان تاکید کرده “افغان‌ها در آرزوی صلح و امنیت اند و ما در کنار آن‌ها ایستاده‌ایم.”

 

اشرف غنی,ترامپ,صلح افغانستان,عمران خان,گفتگوی تلیفونی