یکشنبه, ۹ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

download

ترامپ مذاکرات صلح را لغو کرد/ لغو سفر رهبران طالبان و اشرف‌غنی به امریکا

08 September 2019

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا اعلام کرد که مذاکرات صلح با طالبان را لغو کرده است.

آقای ترامپ گفت که این مذاکرات در پی حملۀ طالبان در کابل که به مرگ 1 سرباز امریکایی و 11 تن دیگر انجامید، لغو شده است.

به گزارش خبرگزاری کشور، نمایندگان امریکا و طالبان، پیس‌نویس موافقت‌نامۀ صلح را نهایی ساخته بودند و دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا سرگرم بررسی و نهایی‌سازی آن بود.

اما ترامپ امروز در تویترش نوشت: «اگر طالبان طی این مذاکرات مهم نتوانند با آتش بس موافقت‌ کنند و 12 انسان بی‌گناه را به قتل برسانند، احتمالاً آنها توان مذاکره در مورد توافق‌ معنادار را ندارند.»

ترامپ گفت که قرار بود امشب میزبان رهبران طالبان و رییس‌جمهور افغانستان در کمپ دیوید باشد، اما پس از حملات اخیر طالبان، این دیدار را لغو کرده است.

طالبان در جریان مذاکرات صلح، بارها بر سربازان امریکایی در کابل و شماری از ولایات حمله کرده‌اند. آن‌ها اخیراً یکی از مهمان‌خانه‌های خارجی را در کابل هدف قرار دادند که به کشته‌وزخمی شدن ده‌ها غیرنظامی انجامید و ویرانی گسترده‌یی بر جا گذاشت.

زلمی خلیل‌‌زاد نماینده ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان، 9 دوره با طالبان در قطر مذاکره کرده و پیش‌نویس توافق‌نامۀ صلح را نهایی ساخته است.

آقای خلیل‌زاد انتظار داشت که توافق‌نامه مورد تأیید دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا قرار گیرد.

اما وزیر دفاع امریکا در پاریس گفت که آن‌ها فقط حاضر به امضای «توافق خوب» با طالبان هستند.

موافقت‌نامۀ صلح در شرایطی لغو می‌شود که جنگ در افغانستان تشدید شده است. طالبان نبردهای‌شان را در شمال و غرب افغانستان شدت بخشیده‌اند و تا نزدیکی مراکز ولایات پیش آمده‌اند.

لغو موافقت‌نامۀ صلح، خبر خوش به دولت افغانستان و خبر بد به طالبان خواهد بود. طالبان آخرین فشارهای‌شان را وارد کردند تا نشان دهند امریکا را به زور از افغانستان بیرون می‌کنند. اما ظاهراً بحث خروج نیروهای امریکایی منتفی شد.

اکنون سوالات دربارۀ برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان هم حل شد و انتخابات در 6 میزبان برگزار خواهد شد.

امریکا,ترامپ,ترامگ,طالبان,لغو مذاکرات صلح