دوشنبه, ۱۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

D25C0F1C-C8EE-4B62-A236-81B2702B03B3_cx0_cy6_cw0_w1597_n_r1_st

تمجید امریکا از نیروهای افغان به خاطر سرکوب داعش

19 November 2019

رییس‌جمهور طی با مایک پمپئو، وزیر خارجه و رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی ایالات متحدۀ امریکا دربارۀ رهایی انس حقانی و مذاکرات صلح گفت‌وگو کرده است.

بر بنیاد خبرنامۀ ارگ، در این گفتگوها که شب گذشته انجام شد، دوجانب، گام‌های آینده ولازمی برای تطبیق تصمیم اخیر حکومت افغانستان؛ مبنی بر رهایی سه زندانی طالبان/حقانی را موردغور و بررسی همه‌جانبه قرار دادند.

مقامات امریکایی با تأکید بر حمایت از تصمیم رئیس‌جمهورغنی، تعهد سپردند که با حکومت افغانستان یک‌جا و از نزدیک کار کنند، تا در صورت عدول طالبان از تعهدات شان؛‌ در برابر هر گونه اعمال خشونت‌های احتمالی از سوی این گروه، پاسخ دهند.

هر دو طرف، هم‌چنین، روی آتش‌بس و کاهش خشونت‌ها، به عنوان پیش‌شرط‌های لازم برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی، به هدف دست‌یابی به یک توافق سیاسی با طالبان، موافقت کردند.

وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی ایالات متحده، همین‌گونه، عمل‌کرد نیروهای افغان را، به شمول تلاش‌های اخیر این نیروها؛ دراز بین بردن پناهگاه‌های امن داعش، شاخۀ خراسان آن را مورد تمجید قرار دادند.

هم‌چنین، دراین گفتگوها، جانب امریکا بر حمایت دوام‌دار از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان تأکید کردند تا افغانستان یک‌بار دیگر به عرصه‌ای برای انجام فعالیت‌های تروریستی بین‌المللی، مبدل نگردد.

اشرف غنی,مشاور امنیت ملی امریکا,وزیر خارجه امریکا