دوشنبه, ۱۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

توافق نامه

افشای ضمایم پنهان توافق دوحه؛ واگذاری پایگاه به امریکا

12 April 2024

پس از آشکارشدن گشت‌زنی مرتب هواپیماهای بدون سرنشین بر آسمان افغانستان، پاکستان فاش کرد که طالبان به نیروهای امریکایی پایگاه هوایی داده است.
جان اچکزی،‌ وزیر پیشین اطلاعات ایالت بلوچستان گفت که طالبان به هدف همکاری با ایالات متحده امریکا در مبارزه با داعش یک پایگاه هوایی به پهپادهای امریکایی در قندهار داده است.
‎به گزارش کشورنیوز، او افزوده که این تعامل میان استخبارات طالبان و پیمانکاران امریکایی صورت گرفته است. 
همچنان، گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی در تازه‌ترین موضع‌گیری گفت که گزارش‌هایی وجود دارد که طالبان به امریکا پایگاه هوایی داده‌اند. او گفت که کشور هنوز در اشغال است و به آزادی نرسیده است.
سخنگوی طالبان واگذاری پایگاه به نیروهای امریکایی را رد کرد.
از آنجایی‌که پاکستان از جزییات ضمایم پنهان توافق دوحه با خبر است، اظهارات حکمتیار و اچکزی را نمی‌توان دست‌کم گرفت. پاکستان در مشوره‌دهی به طالبان و ترتیب اجزای آشکار و پنهان توافق دوحه نقش برجسته داشت.
برخی منابع می‌گویند که واگذاری پایگاه به نیروهای امریکایی بخشی از ضمایم پنهان توافق دوحه است. سرنگونی جمهوری و واگذاری قدرت به طالبان و در ادامه کمک منظم هفته‌وار همه بخشی از توافق پنهان دوحه بوده است.
هواپیماهای بی‌سرنشین امریکایی در سه سال گذشته چند مراکز داعش را در شرق و جنوب افغانستان بمباران کرده است.
طالبان مدعی هستند که هواپیمای بی‌سرنشین از خاک یکی از کشورهای همسایه وارد افغانستان می‌شود. مقامات طالبان مشخصا از پاکستان نام گرفتند و از اسلام خواستند اجازه ندهد که حریم هوایی افغانستان نقض شود.
با وجود گشت‌زنی هواپیماهای بدون سرنشین، رهبران طالبان در کابل آزادانه به کار و فعالیت ادامه می‌دهند. حتا برخی از اعضای رژیم طالبان که با تحریم جهانی روبرو هستند، در نشست‌های خبری ظاهر می‌شوند. این اطمینان از موافقت‌نامهٔ دوحه می‌آید. موافقت‌نامه‌ای که طالبان را یک شبه به‌قدرت رساند و سرمایه‌گذرای ۲۰ ساله را در افغانستان نابود کرد.