شنبه, ۸ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

دانشگاه کابل

خشم جهان بر طالبان/ اقدامات ظالمانه علیه زنان را پس گیرید

22 December 2022

نقیب سپاهی

اقدام اخیر طالبان دربارۀ بستن درِ دانشگاه‎‌ها به روی زنان، با واکنش بی‌سابقۀ جامعۀ بین‌المللی روبرو شده است.

بسیاری از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی اقدام اخیر طالبان را نکوهش کرده و گفته‌اند که چنین تصمیم‌هایی طالبان را منزوی‌تر خواهد ساخت.  

به گزارش کشورنیوز، وزیران خارجه استرالیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، جاپان، هالند، ناروی، اسپانیا، سوئیس، بریتانیا و امریکا در بیانیۀ مشترک ضمن محکومیت شدید فیصلۀ ظالمانۀ طالبان دربارۀ آموزش و تحصیل زنان گفته‎‌اند که دربارۀ تعامل با طالبان تجدید نظر می‌کنند.  

وزیران خارجه دوازده کشور خاطرنشان کرده‌اند که طالبان با اقدامات اخیرش خود را از مردم افغانستان و جامعه جهانی بیشتر منزوی می‌کنند.

بیانیه هشدار داده است: « سیاست‌های طالبان که به هدف حذف زنان از زندگی عمومی طرح شده‌اند، پیامدهایی بر نحوه تعامل کشورهای ما با طالبان خواهد داشت.»

وزیران خارجه این کشورها از طالبان خواستند که فوراً اقدامات «ظالمانه» علیه دختران افغانستان را کنار بگذارند و ممنوعیت تحصیل زنان را بردارند.

در بیانیه مشترک وزیران خارجه دوازده کشور آمده است که طالبان در ۱۶ ماه گذشته، حدود ۱۶ فرمان صادر کرده‌اند که زنان را از عرصه‌های مختلف زندگی محدود می‌سازد.

ریشی سونک، نخست وزیر بریتانیا گفته است که طالبان را با اعمال آنها قضاوت می‌کنیم.

آقای سونک در توییتی نوشته است: «به عنوان پدر دو دختر، نمی‌توانم دنیایی را تصور کنم که آنها در آن از تحصیل محروم باشند. زنان افغانستان توانایی‌های زیادی دارند. ممانعت از دسترسی آنها به دانشگاه یک گام بزرگ به عقب است. دنیا تماشا می کند. ما طالبان را با اعمال آنها قضاوت خواهیم کرد.»

وزارت خارجه پاکستان در بیانیه‌یی با ناامید کننده خواندن تصمیم دولت طالبان برای تعلیق تحصیلات دانشگاهی و عالی برای دانشجویان دختر در افغانستان، خواستار تجدید نظر رژیم حاکم درباره این تصمیم شد.

وزارت خارجه پاکستان همچنین تصریح کرد: ما قویاً معتقدیم که طبق دستورات اسلام هر زن و مردی از حق ذاتی برای آموزش برخوردار است.

وزارت خارجه اندونزیا نیز با ابراز ناامیدی و نگرانی از این تصمیم، تحصیل را حق اساسی همه زنان و مردان جامعه دانست و از دولت موقت طالبان خواست تا بدون هیچ اختلال و محدودیتی دسترسی زنان به آموزش را فراهم کند.

بیانیه در ادامه مشارکت زنان در تمام جنبه‌های جامعه را برای دستیابی به یک افغانستان صلح‌آمیز، باثبات و مرفه بسیار مهم دانست.

دولت قطر نیز با ابراز ناامیدی و نگرانی از محدودیت تازه برای تحصیل زنان و دختران در افغانستان تأکید کرد: این اقدامات منفی تأثیر بسزایی بر حقوق بشر، توسعه و اقتصاد افغانستان خواهد داشت.

وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای از طالبان خواست تا تصمیم خود را «مطابق با آموزه‌های دین اسلام در مورد حقوق زنان بازنگری کند.»

بیانیه در ادامه تأکید کرد که دولت قطر از همه طیف‌های مردم افغانستان برای به دست آوردن تمام حقوق خود به ویژه حق تحصیل حمایت می‌کند.

 دبیرکل سازمان همکاری اسلامی با ناامید کننده خواندن تعلیق تحصیل دانشجویان دختر در افغانستان توسط دولت موقت طالبان، آن را محکوم کرد. حسین ابراهیم طه دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در واکنش به بستن درِ دانشگاه‌ها به روی دختران، در بیانیه‌یی این تصمیم را نگران کننده خواند و تصریح کرد: سازمان همکاری اسلامی بر این باور است که تعلیق تحصیل دانشجویان دختر در افغانستان صدمه جدی به اعتبار دولت بالفعل خواهد زد؛ در عین حال زنان و دختران افغان را از حق اساسی خود برای تحصیل، اشتغال و عدالت اجتماعی محروم خواهد کرد.

وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌یی تصمیم اخیر طالبان تأسف‌آور خواند و آن را باعث شگفتی همه کشور‌های اسلامی دانست و خواستار تجدید نظر دولت موقت طالبان دراین‌باره شد.

وزارت خارجه ترکیه نیز با ابراز نگرانی و تأسف از تعلیق تحصیل دانشجویان دختر در بیانیه‌ای نوشت: آموزش یک حق اساسی بشری است که همه افراد باید بر اساس فرصت‌های برابر و بدون تبعیض از آن برخوردار شوند و از آن محروم نگردند.

بیانیه همچنین تصریح کرد که همه دختران در افغانستان بدون استثنا و مطابق با انتظارات مردم این کشور حق تحصیل دارند و تحصیل دختران را برای سعادت و آینده افغانستان ضروری دانست.

وزارت خارجه ترکیه در انتها نیز از دولت موقت طالبان خواست تا هرچه سریعتر درباره این تصمیم تجدید نظر کند.

جوزف بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی نوشته است که اتحادیه اروپا تصمیم طالبان برای تعلیق تحصیلات عالی برای زنان افغان را به شدت محکوم می‌کند.

او دستور اخیر طالبان را «یک حرکت غیرعادی در جهان امروز» دانسته که حقوق و آرمان‌های افغان‌ها را نقض و زنان افغانستان را از سهم‌گیری به جامعه محروم می‌کند.

آقای بورل در ادامه افزوده است که «آزار و ستم جنسیتی جنایتی علیه بشریت است».

سازمان ملل متحد در واکنش به تصمیم تازه طالبان در بیانیه‌ای گفته: «خانواده سازمان ملل و در کل همه سازمان‌های بشردوستانه در افغانستان با خشم میلیون‌ها افغان و جامعه جهانی از تصمیم مقامات طالبان مبنی بر بستن دانشگاه‌ها به روی دانشجویان دختر در سراسر کشور تا اطلاع ثانوی شریک هستند و از مقامات طالبان می‌خواهند که بلافاصله این تصمیم را لغو کنند.»

بند کردن دانشگاه ها,تحصیل,دانش,دانشگاه کابل,دختران,زنان,طالبان,کشور نیوز