چهارشنبه, ۱۲ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

2

خليل‌زاد: افغانستان را بی‌سرنوشت رها نمی‌کنیم

29 January 2019

نماینده‌ی ویژه‌ی ایالات متحد امریکا برای صلح افغانستان به تلویزیون یک گفت که طالبان نمی‌خواهند با حکومت وحدت ملی گفتگو کنند چون نمی‌خواهند که به حکومت مشروعیت دهند و به یک نامزد انتخاباتی که رییس‌جمهور غنی است، امتیاز بیشتر دهند. خلیلزاد افزود که هنوز هم یک اجماع سیاسی از جانب حکومت افغانستان درپیوند به قربانی برای گفت‌وگوهای صلح وجود ندارد و گفت که طالبان با وضعیت گذشته برنمی گردند.
زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت خارجه ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان، پس از یک گفتگوی شش روزه با طالبان در قطر، به کابل آمده است و امروز سه‌شنبه در یک گفت‌وگوی ویژه با تلویزیون یک، جزییات و موارد اختلافی این گفتگوهایش را واضیح کرد.‌
به گفته آقای خلیلزاد یکی از این موردهای اختلافی، حاضر نشدن طالبان برای گفتگوهای مستقیم با حکومت فعلی افغانستان است.
آقای خلیلزاد در بخشی از این گفتگو گفت: «یکی از نقاط اختلافی، گفتگوی مستقیم طالبان با جانب افغان‌ها است، تا زمانی که افغان ها بین خود نشینند، و مشکل میان افغان ها حل نشود، صلح در افغانستان آمده نمی تواند. طالبان هنوزم حاضر نیستند با حکومت گفتگو کند زیرا به نظر آنان این حکومت، حکومت مشروع نیست. به باورشان، اگر با این حکومت بنشینند به ویژه در موقع انتخابات، یعنی اینکه مشروعیت حکومت را می پذیرند و جنگی که در این چند سال کرده اند، غیر مشروع پنداشته می شود، در حالی که طالبان ادعا دارند که جنگ شان برضد اشغال، جنگ مشروع است. اما ما موافق این نیستم که موجودیت ما در این جا اشغال است.»
افزون بر این، طالبان به نمایندگان حکومت امریکا گفته اند که نمی‌خواهند با پذیرفتن گفتگوهای رودر رو با حکومت وحدت ملی، به یک نامزد انتخاباتی که رییس‌جمهور غنی است، امتیاز بیشتر فراهم کنند.
نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان گفت: «مساله دوم این است که طالبان به این باورند که اگر با حکومت فعلی بنشینند، پس به این معنیست که به یکی از نامزدان انتخاباتی امتیاز قایل می‌شوند که آن هم رییس جمهوری فعلی افغانستان است. از این رو نیاز است که در صورتیکه افغان ها بخواهند، ما (واشنگتن) تلاش کنیم تا راه حلی برای این پیچیدگی پیدا کنیم که چطور افغان ها باهم بنشینند زیرا تا افغان ها باهم ننشینند، صلح برقرار نمی‌شود».
آقای خلیلزاد گفتگو با طالبان در مورد حکومت موقت را نیز رد کرد و افزود که دو طرف می‌خواهند که راه حلی پیدا شود اما هردو طرف پابند برخی باورهایشان اند.
خلیلزاد در این گفتگو از دست دادن فرصت موجود برای صلح را یک جفای بزرگ برای ملت و نسل های آینده افغانستان عنوان کرد.
آقای خلیلزاد افزود، در صورت که صلح میان طالبان و قدرتمندان افغانستان بوجود نیاید، امریکا تاهنوز در مورد گزینه بعدی، تصمیم نگرفته است.
ازسویی هم، خلیل‌زاد ابراز نگرانی می‌کند که اجماع ملی در کابل برای تامین صلح وجود ندارد. آقای خلیلزاد درمورد قربانی های صلح، گفت که برخی ادعا دارند که حتا سرشان را برای صلح قربانی بدهند. اما او افزود، اجماعی کلی در جانب غیرطالبان درمورد قربانی برای صلح، وجود ندارد و گفت که در مورد چنین قربانی، با جانب طالبان بحث نکرده است.
دربخش دیگر، آقای خلیلزاد ظاهرن به نگرانی‌های مردم در پیوند به سرنوشت دست‌آوردهای هجده سال پسین، اطمینان داد و گفت: «صلح در افغانستان، خروج نظامیان و خاطرجعی امریکا از تهدید هراس افگنی» برای واشنگتن مهم است.» اما امریکا در این فکر نیست که برنامه های خودش را پیش ببرد و افغانستان را بی‌سرنوشت رها کند بل واشنگتن می‌خواهد که «یک میراث خوبی بجا بگذارد و یک رابطه طولانی با افغانستان داشته باشد که دارای جوانب دپلوماتیک، امنیتی ، سیاسی، مردمی و اقتصادی باشد.»
این دپلومات امریکایی تاکید کرد که باوجودی که حضور امریکا و روسیه در افغانستان متفاوت است اما واشنگتن نمی خواهد که «چیزی که پس از خروج اتحاد شوروی» از افغانستان واقع شد، پس از خروج نظامیان امریکایی نیز رخ بدهد و خلای بوجود آید و مثل گذشته جنگ داخلی دربگیرد. او تاکید کرد که مقام های امریکا می خواهند که یک افغانستان بهتر و قویتر بمیان آید.
آقای خلیلزاد تاکید کرد که برای جهان متمدن و آزاد به ویژه امریکا این قابل پذیرش نیست که گروه طالبان به شیوه و روش دهه ۹۰دوباره برگردند و به گفته او، طالبان نیز ناکامی روش دهه نود شان را پذیرفته اند و نمی‌خواهند که به آن روش برگردند.
آقای خلیلزاد همچنان افزود که امریکا می‌خواهد دوست و همکاری با اعتماد افغانستان باقی بماند اما در صورت که پس از صلح، هراس افگنی نابود شود و حکومت آنوقت افغانستان نخواهد پایگاه امریکا در این کشور باشد، پس واشنگتن نیز علاقمند چنین کاری نخواهد بود اما رابطه دوستی و همکاری دوکشور پا برجا خواهد ماند.

افغانستان,تنها,خلیل زاد,صلح,طالبان,قطر,هستیم