دوشنبه, ۱۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

190314-dozier-zalmay-khalilzad-hero_desvz0-825x510

خلیلزاد: اتصال منطقه‌ای برای صلح پایدار اساسی است

16 April 2020

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان پنج‌شنبه 16 اپریل در توییتی نوشت، با کالییوف نماینده وِیژه قزاقستان در مورد آغاز مجدد صادرات غلجات و گندم به کابل صحبت کرد.

خلیلزاد نوشت: «ما توافق نمودیم که اتصال و هماهنگی منطقه‌ای نه تنها برای صلح پایدار اساسی است، بلکه به تهدیدات جهانی که آینده مشترک ما را تهدید می‌کند هم پاسخ می‌دهد، همانگونه که مبارزه جاری بر ضد COVID- 19 نشان می‌دهد.»

در همین حال، با گسترش شیوع ویروس کرونا مردم افغانستان از احتمال افزایش قیمت موادهای اولیه از جمله آرد و روغن ابراز نگرانی می کنند در صورت که هند نیز به تازگی اعلام کرد، 50 هزار تٌن گندم به افغانستان کمک خواهد کرد.

از سوی دیگر، محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان به تاریخ 17 مارچ 2020 در پیام تصویری از مردم شان خواست، فریب نخورید، سراسیمه نشوید کشور دچار کمبود مواد اولیه نیست.

غنی گفت: «لطفا به شایعات باور نکنید. این شایعات از جانب محتکرین و شماری از جلابان بخاطر منفعت جویی غیر مشروع پخش می گردد. مطمین باشید، سراسیمه نشوید، و فریب جلابان را نخورید.»

محمد اشرف غنی علاوه کرد، گمرک های عمده مرزی افغانستان به طور 24 ساعته باز است و هزاران واگون مواد خوراکه از راه حیرتان، شیرخان بندر، و تورغندی در حال وارد شدن به کشور است.

وی اظهار کرد، دولت افغانستان در همکاری با کشورهای چین، هند و دیگر کشورهای که در مدیریت حالات اضطراری تجربه بهتر دارند، برای وارد کردن ادویه لازم، کار می کند تا کشور دچار کمبود ادویه نشود.

رییس جمهوری افغانستان خطاب به مردم گفت: «من برایتان اطمینان میدهم که تمام دستگاه دولت در ایجاد ثبات اقتصادی، حفظ قیمت ها و عرضه مواد کافی دست به کار است. مطمین باشید، سراسیمه نشوید، و فریب جلابان را نخورید».

خلیلزاد,صلح,طالبان,گندم,منطقه