جمعه, ۱۴ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

3

خلیل‌زاد: فیل را در یک لقمه نمی‌توان خورد

31 January 2019

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای پیشبرد روند گفتگوهای صلح می‌گوید که جنگ چهل ساله در یک نشست یک هفته‌یی حل و فصل نمی‌شود و به گفته او تنها در موارد مبارزه با هراس‌افگنی و خروج سربازان امریکایی از افغانستان پیشرفت‌های چشمگیری صورت گرفته اما موارد حیاتی دیگر چون گفتگوهای بین افغان‌ها و آتش بس سرتاسری باقی است.

آقای خلیلزاد در تویترش نگاشته است که راه رسیدن به صلح همواره در یک مسیر مستقیم به پیش نمی‌رود. به باور او اوضاع افغانستان پیچیده است.

خلیلزاد نگاشته است که در گفتگوهای حساس، همواره همه جزییات برای عامه مردم شریک نمی‌شود؛ اما او در این مورد افزوده است: «ما در مورد دو موضوع حیاتی، مبارزه با هراس افگنی و خروج سربازان، پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌ایم. ما هنوز در مورد این موضوعات به پایان کار نرسیده‌ایم، کار ثهای حیاتی دیگر چون گفتگوهای بین افغانی و آتش‌بس سراسری نیز باقی مانده است».

اظهارات خلیل‌زاد در واکنش به نگرانی‌های اشرف‌غنی مطرح شده است.

آقای خلیل‌زاد، در تویتی تاکید کرده، همان‌طور که خوردن یک فیل در یک لقمه ممکن نیست، پایان‌دادن به جنگ چهل ساله هم در یک دیدار حتا اگر این دیدار یک هفته طول بکشد، امکان‌پذیر نیست.

این نماینده کاخ سفید نگاشته است: «شک و شبه‌ها تنها بربنیاد مرحله اول تلاش‌های خیلی طولانی برای رسیدن به یک توافق کامل، سبب قضاوت‌های پیش از وقت شده است. اما نمی شود که یک فیل را در یک لقمه بلعید! و یک جنگ چهل ساله در یک نشست که حتا یک هفته هم دوام کند، حل نمی‌شود».

آقای خلیلزاد که از چند ماه به این سو برای پیشبرد روند گفتگوهای صلح از سوی ترامپ گماشته شده است، افزود: «حالا زمان آن رسیده است که افغان‌ها زخم‌های کهن خودرا مرحم بزنند و برای کشورشان یک دوره‌ی تازه را آغاز کنند. بازیگرانی زیادی، موضوعاتی زیادی و تحرکات زیادی وجود دارد. اما ما، باهمدیگر، در مسیر درستی قرار داریم. قسمی که رییس جمهور ترامپ گفت، گفتگوها به خوبی پیش می رود».

آقای ترامپ عصر دیروز چهارشنبه در تویتی نگاشت: «پس از هژده سال جنگ، گفتگوهای (صلح) در افغانستان خوب پیش می رود. جنگ در افغانستان ادامه دارد اما مردم افغانستان در برابر این جنگ پایان ناپذیر، صلح می خواهند. بزودی خواهیم دید که آیا گفتگوها موفق می شود یا خیر؟»

خلیلزاد,صلح,مذاکرات