جمعه, ۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

SG End of year PC

دبیرکل سازمان ملل: طالبان محدودیت‌های ظالمانه بر آموزش دختران را بردارند

24 January 2023

دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی آموزش یکباردیگر از طالبان خواست که محدودیت‌های ظالمانه بر آموزش و تحصیل زنان و دختران را بردارند.

به گزارش کشورنیوز، انتونیو گوترش در تویتی گفت که اکنون زمان پایان دادن به همه اقدامات تبعیض‌آمیزی است که مانع دسترسی به آموزش می‌شود.

او گفت که طالبان باید ممنوعیت‌های ظالمانه علیه دختران و زنان افغانستان و محدودیت دسترسی آنان به‌تحصیلات متوسطه و عالی را لغو کند.

این درخواست همزمان با روز جهانی آموزش صورت گرفته است. روز سه‌شنبه، ۲۴ جنوری در سرتاسر جهان به نام «روز آموزش» گرامی داشته می‌شود.

طالبان از هنگام برگشت به قدرت، مکاتب و دانشگاه‌ها را به روی دختران بسته‌اند. آن‌ها همچنان مانع کار، فعالیت اجتماعی و سیاسی زنان شده‌اند.

اقدامات سخت‌گیرانۀ طالبان زندگی را بر میلیون‌ها دختر و زن افغانستان تنگ ساخته است. به دلیل بستن دانشگاه‌ها و مکاتب، اکثریت مردم در پی خروج از کشور هستند.

مقامات طالبان به فشارهای جامعۀ بین‌المللی برای بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌ها به روی دختران تن نداده‌اند.

به تازگی امینه محمد معاون دبیرکل سازمان ملل پس از سفر چهار روزه به افغانستان، از طالبان خواست که جدول زمانی برای بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌ها را اعلام کنند. او گفت که طبق آنچه طالبان می‌گویند، ممکن است مکاتب و دانشگاه‌ها به روی زنان تا دهه‌ها ادامه یابد.

امینه محمد زندگی زنان و دختران در افغانستان را غم‌انگیز توصیف کرد و خواهان اقدامات بیشتر جامعۀ بین المللی برای نجات زنان و دختران افغانستان شد.

 

 

 

 

آموزش,افغانستان,دانشگاه ها,دبیرکل سازمان ملل,دختران,زنان,طالبان,کشور نیوز,مکاتب