شنبه, ۸ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

121904180002c7f

در حمله به اقامتگاه شهروندان چین در کابل سه تن جان باختند

12 December 2022

افراد مسلح امروز دوشنبه ( ۲۱ قوس) بر اقامت‌گاه بازرگانان چینایی در کابل حمله کرده و تلفاتی بر نیروهای طالبان و غیرنظامیان وارد کردند.

به گزارش کشورنیوز، سخنگوی طالبان می‌گوید که در این حمله به اتباع خارجی آسیب نرسیده است، اما شفاخانۀ امیرجنسی در کابل از مرگ سه تن در این رویداد خبر داده است.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان گفت که نیروهای طالبان سه مهاجم را از پای در آورده و اتباع خارجی را نجات داده‌اند. او گفت که دو مهمان به‌دلیل پریدن از بام زخم برداشته‌اند.

شاهدان عینی می‌گویند که صدای انفجارهای پی‌هم و تیراندازی را از ساحه شهر نو شنیده‌اند. تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که بخشی از هوتل اقامت‌گاه شهروندان چینایی در کابل آتش گرفته است.

طالبان همواره ادعا می‌کنند که پس از برگشت به قدرت امنیت سرتاسری را در کشور تأمین کرده‌اند. اما حملات روزافزون داعش نشان می‌دهد که اوضاع امنیتی شکننده و بحرانی است.

گروه داعش اخیراً به سفارت پاکستان در کابل نیز حمله کرد. در این حمله که به هدف کشتن کاردار سفارت پاکستان راه‌اندازی شده بود، یک محافظ سفارت زخم برداشت. داعش تصاویر مهاجمان را منتشر کرد که با تک تیرانداز به مقر سفیر پاکستان شلیک می‌کردند.

ماه سپتمبر سفارت روسیه در کابل نیز آماج حملۀ انتحاری قرار گرفت. در این حمله، دو تن از دیپلومات‌های روسی جان باختند. در ادامه، قنسولیگری روسیه در کابل تعطیل شد و شماری از دیپلومات‌های روسی کابل را ترک کردند.

حمله به مهمانخانۀ اتباع چینایی پس از آن به وقوع می پیوندند که سفیر چین در دیدار با مقامات طالبان، خواهان تأمین امنیت سفارت و اتباع خویش در افغانستان شد.

چین از معدود کشورهایی است که به حضور دیپلوماتیک در کابل ادامه می‌دهد. پکن رژیم طالبان را به رسیمت نشناخته و اما رابطۀ نزدیکی با رژیم حاکم در کابل دارد.

پس از پیروزی طالبان، چین نگران فعالیت اویغورها در مناطق سرحدی بدخشان بود. اما طالبان اطمینان داده‌اند که خاک افغانستان تهدیدی در برابر کشورهای همسایه و منطقه نیست. اما عملاً مراکز دیپلوماتیک کشورها در کابل هدف قرار می‌گیرد. چین تعهد سپرده است که در بخش‌های گوناگون در افغانستان سرمایه‌گذاری می‌کند.

چین با وجود داشتن قراردادهای بزرگ در افغانستان از جمله مس عینک، عملاً هیچ یک از قراردادها را اجرایی نساخته است. سرمایه‌گذاران خارجی به ویژه چین نگران اوضاع امنیتی افغانستان هستند که با گذشت هر روز به وخامت می‌گراید.

 

اتباع چینایی,چین,داعش,سفارت پاکستان,سفارت روسیه,طالبان,کابل,کشور نیوز