یکشنبه, ۹ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

16867448_403

در هفت ولایت باغ‌های خرما ایجاد می‌شود

10 May 2019

 

وزارت زراعت و مالداری طرحی را آماده کرده است که بر اساس آن در هفت ولایت باغ‌های تجارتی خرما ایجاد می‌شود. در ولایت فراه و ننگرهار در سال گذشته دو هزار کلیوگرام خرما حاصلبرداری شده است.

وزارت زراعت می‌گوید که اخیراَ یک سروی انجام داده است که بر اساس آن اقلیم هفت ولایت برای ایجاد باغ های خرما مساعد است. این ولایت ها عبارت از ننگرهار، لغمان، قندهار، هلمند، نیمروز، خوست و فراه است.

 اکبر رسمتی، سخنگوی وزارت زراعت می‌گوید: «قرار است مجموعا ۲۷۰۰ هکتار باغ خرما در این ولایت ها ایجاد شود. طرح نهایی شده و ما در صدد این هستیم که امکانات مالی پیدا کرده و کارهای عملی را آغاز کنیم.»

وزارت زارعت می‌گوید که تا کنون در ولایت های ننگرهار، فراه و هلمند باغ های خرما ایجاد شده است: «ما سال گذشته حاصلات خوب از فراه و ننگرهار داشتیم. به همین لحاظ می خواهیم در ولایات مختلف تولیدات داشته باشیم.»

در حال حاضر خرمای افغانستان معمولا از کشورهای عربی و ایران وارد می شود. سالانه ده ها تن خرما از کشورهای دیگر به افغانستان صادر می شود. معمولا با فرا رسیدن ماه رمضان و افزایش تقاضا برای خرما قیمت آن نیز در بازارهای داخلی افغانستان افزایش پیدا می کند.

نور احمد یکی از باشندگان بدخشان می گوید که قیمت خرما تا یک و نیم برابر افزایش یافته است: «در سابق یک قوطی خرمای ایرانی در کابل ۶۰ یا ۷۰ افغانی بود، حالا ما در بدخشان به ۱۲۰ افغانی می خریم.»

جمشید یکی از باشندگان کابل نیز گفت: «یک قوطی خرما که پیش از رمضان حدود ۶۰ یا ۷۰ افغانی بود، در ماه رمضان قیمت آن به ۱۰۰ افغانی افزایش یافته است.»

 سخنگوی وزارت زراعت گفت در ولایات فراه و ننگرهار در سال گذشته دو هزار کلیوگرام خرما حاصل برداری شده است. در ولایت فراه موسسه الغرافه قطر در قسمت ایجاد باغ های تجارتی خرما اقدام کرده و در سال گذشته خورشیدی حاصلات هم داشته است.

باغ خرما، جلال آباد، فراه، زراعتف