یکشنبه, ۱۶ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

668A8C2D-D99A-4A65-A839-22D2779ED7AA_cx0_cy5_cw0_w1597_n_r1_st

دومین نشست بین‌الافغانیِ مسکو بی‌نتیجه پایان یافت

30 May 2019

دومین دور نشست بین‌الافغانی مسکو، امروز(پنجشنبه، 9 جوزا) بدون هیچ توافقی به کارش پایان داد.

در اعلامیۀ مشترک که از سوی این اشتراک‌کنندگان به نشر رسیده، آمده است که دو طرف در این نشست‌ها بر ادامۀ مذاکرات بین‌الافغانی، برقراری آتش‌بس، حفاظت از زندگی غیرنظامیان و مسایل مربوط به رهایی زندانیان طالبان باهم بحث کرده‌اند.

به نقل از اعلامیه، خروج نیروهای خارجی از افغانستان، قطع مداخلات خارجی، تحکیم نظام اسلامی، حفظ تمامیت ارزضی، وحدت ملی کشور و رعایت حقوق زن از دیگر مسایل مورد بحث در این نشست بوده است.

در اعلامیه همچنان تأکید شده است که دو طرف در بخش‌هایی به توافق و پیشرفت‌های خوبی رسیده است اما به دلیل ایجاب بحث بیشتر در مورد برخی از موضوعات مورد بحث، دو طرف توافق کرده‌اند که این نشست‌ها در آینده بیشتر ادامه یابد.

در همین حال سهیل شاهین، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در فطر در حاشیۀ این نشست به خبرنگاران گفته است که موضوعات مورد بحث جدید بوده و همۀ این بحث‌ها نهایی نشده است. او افزود که روی این موضوعات در نشست‌های آینده بحث خواهد شد.

حامد کرزی، رییس‌جمهوری پیش که از اشتراک‌کنندگان این نشست بود، نیز در حاشیه‌ی این نشست با اشاره به موضوعات آتش‌بس در این نشست به خبرنگاران گفته است که این یک موضوع جدید این گفت‌وگوهای دو روزه بوده است.

به گفته‌ او، طالبان نیز خواستار آتش بوده‌اند ولی در زمانش روی آن بحث می‌شود.

عطا محمد نور، رییس اجرایی جمعیت، مخالفت طالبان با آتش بس را غیرمنطقی و ناموجه خواند. او گفت که تلاش‌های 9 ساعتۀ آنان برای متقاعدسازی طالبان بی‌نتیجه بوده است.

 

نشست مسکو، طالبان، آتش بس، حامد کرزی، عطا نور، ملا برادر، هوتل پریزدتنت