یکشنبه, ۲۳ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

54257721_2243619935730869_7874608596305051648_n

رییس اجرایی: اصل جمهوریت نظام غیرقابل معامله است

11 March 2019

رییس اجرایی حکومت در جلسۀ شورای وزیران گفته است که در گفت‌وگوهای صلح اصل جمهوریت نظام غیرقابل معامله است.

رییس اجرایی به مذاکرات جاری میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر اشاره کرد و گفت که مردم از ابهام در گفت‌وگوها تشویش دارند.

رییس اجرایی حکومت وحدت ملی به مشارکت دولت و گروه‌های سیاسی در مذاکرات صلح تأکید کرد و گفت که دفاع از جمهوری اسلامی افغانستان، به‌معنای دفاع از رییس‌جمهور و رییس اجراییه نیست.

وی گفت که اصل جمهوریت در قانون اساسی تثبیت است و در این بخش معامله صورت نخواهد گرفت. اگر از جمهوری بودن نظام بگذریم، از حق رأی بگذریم، هیچ راه حل دیگری وجود ندارد. با نادیده‌گرفتن برخی مسایل صلح تحقق نخواهد یافت.

رییس اجرایی با تأکید بر این‌که در زمینۀ اصل جمهوریت نظام تفاوت نظر وجود ندارد، گفت که مخالفان مسلح از موضع‌گیری‌های قشر سیاسی، استفاده کردند.

عبدالله عبدالله با بیان این‌که در مذاکرات صلح مبنا را بر خوشبینی می‌گذاریم؛ افزود که شواهد نشان می‌دهد که طالبان در هوای گذشته هستند.

 

رییس اجرایی حمله به مراسم یادبود از عبدالعلی مزاری را محکوم کرد و گفت که گروه‌های تروریستی باردیگر جنایت‌شان را تکرار کرد. جدایی از این‌که کدام گروه تروریستی مسوولیت حادثه را برعهده گرفته است، مسوولیت چنین جنایت‌هایی به طالبان بر می‌گردد؛ چون آن‌ها زمینۀ فعالیت سایر گروه‌های هراس‌افگن را فراهم ساخته‌اند.

رییس اجرایی به گزینش رهبری تازۀ کمیسیون‌های انتخاباتی اشاره کرد و گفت که توقع عموم این است که رهبری تازه باور مردم به پروسه انتخابات را اعاده کنند.

عبدالله عبدالله با اشاره به حوادث طبیعی در کشور به‌ویژه در ولایات کندهار و فراه گفت که ادارۀ مبارزه با حوادث اقداماتی را انجام داده و اما به نسبت وسعت صدمه و تخریبات، نیازمند اقدامات بیشتر می‌باشیم.

عبدالله، صلح، جمهوریت، نظام