جمعه, ۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

73349356_2552847074810145_4247078552383520768_o

رییس اجرایی در نشست سازمان شانگهای: اعضای شانگهای برای مقابله با تروریزم نیازمند استراتژی فوری هستند

02 November 2019

عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت افغانستان، امروز (شنبه، 11 عقرب) در کنفرانس شانگهای در تاشکند گفت که رفاه منطقه‌یی سازمان همکاری‌های شانگهای به صلح و ثبات در افغانستان وابسته است.

به گزارش خبرگزاری کشور، رییس اجرایی از اعضای سازمان‌ شانگهای خواست که برای مقابله با تروریزم استراتژی موثر و فوری را ترتیب دهند.

رییس اجرایی که به نمایندگی از افغانستان در نشست شانگهای شرکت کرده است، گفت که همکاری‌های منطقه‌یی از عناصر کلیدی سیاست خارجی، امنیتی و اقتصادی افغانستان است. با استفاده از همکاری‌های منطقه‌یی و همگرایی نه تنها می‌توانیم به تشخیص و استفادۀ به موقع از فرصت‌ها برای توسعه و پیشرفت در این منطقه‌ی وسیع و ثروت‌مند دست یابیم، بل‌که می‌توانیم بر موانع ساختاری غالب شویم و با چالش‌های مشترک در همکاری و تعاون با یکدیگر مقابله کنیم. همکاری‌های موفقانۀ منطقه‌یی نه تنها برای توسعۀ اهداف اجتماعی و اقتصادی کشورهای ما مهم اند؛ بل‌که باعث تولید سرمایه، تحکیم ثبات و برقراری صلح دایمی می‌گردند.

عبدالله عبدالله افزود که ما به سازمان همکاری‌های شانگهای به عنوان یکی از نهادهای مهم منطقه‌یی برای طرح و تطبیق دیدگاه‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌های منطقه‌یی چون تجارت، توسعه‌ی زیرساختارها، مبارزه با موادمخدر و تروریزم نگاه می‌کنیم.

رییس اجرایی با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، گفت که مردم افغانستان به رغم چالش‌ها و تهدیدهای طالبان و داعش به خاطر حمایت از مردم‌سالاری و دستاوردهای سالیان اخیر پای صندوق‌های رأی رفتند. برگزاری یک انتخابات شفاف و با اعتبار از خواست‌های اساسی مردم افغانستان است و کمیسیون‌های مستقل انتخابات و شکایات انتخاباتی روی نهایی سازی نتایج کار می‌کنند. حکومت مشروع و برخاسته از رأی پاک مردم گامی است در راه ثبات و دست‌یافتن به صلح در افغانستان.

رییس اجرایی حکومت از تلاش‌ها برای دست‌یابی به صلح در افغانستان یاد کرد و از کشورهای امریکا، اتحادیه اروپا، فدراسیون روسیه، جمهوری ازیبکستان و جمهوری خلق چین به خاطر همکاری در برقراری صلح قدردانی کرد.

عبدالله عبدالله از پیشرفت‌ها در راستای کسب عضویت دایمی افغانستان در سازمان شانگهای سخن زد و گفت: افغانستان نه تنها قلب آسیا است، بل‌که نقطۀ اتصال اعضای سازمان همکاری‌های شگانهای نیز می‌باشد‌ و با اکثر اعضای سازمان مرز مشترک دارد؛ اما تا هنوز عضویت کامل این سازمان را به دست نیاورده است. بعد از این‌که افغانستان در خواست خود را برای عضویت کامل در این سازمان در سال ۲۰۱۵ تقدیم کرد، پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌يی برای کسب عضویت کامل به دست آمده و با ادامۀ فعالیت گروه تماس سازمان با افغانستان در نشست سران در گواندوی چین در سال ۲۰۱۸  گام مهمی برداشته شد.

نشست سران حکومت‌های سازمان همکاری شانگهای، روزهای جمعه و شنبه (10- 11 عقرب) در شهر تاشکند پایتخت ازبکستان برگزار شده است.

تاشکند,رییس اجرایی,سازمان شانگهای,عبدالله عبدالله س