شنبه, ۸ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

133482167_3733039023455612_2117004010899285255_o

رییس هیأت مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی: به دلیل انحصار در 43 سال پنج‌بار رژیم‌ها عوض شدند

30 December 2020

معصوم استانکزی، رییس گروه مذاکره‌کنندۀ افغانستان می‌گوید که به دلیل «انحصار» از 43 سال بدین‌سو پنج‌بار نظام‌ها در کشور عوض شده‌اند.

آقای استانکزی امروز (چهارشنبه، 10 جدی) در انستیتوت مطالعات استراتژیک در کابل، مذاکرات جاری را تنها راه برای پایان جنگ در کشور خواند و گفت که راه نظامی 43 سال در کشور تجربه شده است. در این مدت، 5 بار نظام‌ها عوض گردیدند. با تغییر نظام، نهادها و دست‌آوردها نیز از میان رفت. عاملان اصلی تغییر رژیم‌ها، انحصار بود.

او همچنان گفت که دعوت‌نکردن طالبان به کنفرانس بن در سال 1380 بزرگترین اشتباه بود. اگر طالبان در کنفرانس بن دعوت می‌گردیدند، امروز مجبور به گفت‌وگو با آنان نبودیم.

به گزارش خبرگزاری کشور، مذاکره‌کنندۀ ارشد افغانستان گفت که برخلاف سال 1380 در کنفرانس بن، اجماع منطقه‌ای و جهانی دربارۀ گفت‌وگوهای دوحه وجود ندارد. به گفتۀ او، این مسأله نیازمند تلاش بیشتر دستگاه دیپلوماسی و دولت برای ایجاد اجماع در سطح جهانی دربارۀ پروسه صلح می‌باشد.

معصوم استانکزی دربارۀ آجندای مذاکرات صلح جمهوری با طالبان گفت: «امنیت»، «نظام سیاسی» و «حقوق شهروندان» که شامل مشارکت در قدرت، آتش‌بس، آیندۀ قوای امنیتی و نظامی افغانستان و نیروهای طالبان، حقوق شهرندان شامل حق کار، تحصیل، حقوق قربانیان جنگ، معلولان و خانواده‌های شهدا و برگشت داوطلبانۀ مهاجران، از مسایل عمده در گفت‌وگوهای پیش رو خواهد بود.

به گفتۀ او، به منظور تأمین صلح پایدار و ختم جنگ، باید احساس مالکیت و مشارکت به همه فراهم شود.

دور دوم مذاکرات ملی به تاریخ پنج جنوری در دوحه آغاز می‌گردد. گروه‌های مذاکراتی جمهوری و طالبان، طرح پیشنهادی‌شان را با همدیگر شریک ساخته‌اند.

افغانستان,تیم مذاکره کننده,صلح,طالبان,معصوم استانکزی