دوشنبه, ۱۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

49355706_403

سفرای سابق امریکا در کابل: خطر برگشت افغانستان به جنگ داخلی وجود دارد

04 September 2019

سفرای پیشین ایالات متحده امریکا در کابل، از خروج عجولانۀ نیروهای امریکایی از افغانستان و احتمال جنگ داخلی هشدار داده‌اند.

9 دیپلومات بلندپایۀ ایالات متحده به‌شمول پنج سفیر واشنگتن در کابل، در مقاله‌یی مشترک در «اتلانتیک کانسل» گفته‌اند که پیش از اطمینان از کامیبابی روند صلح، خروج کامل نیروهای امریکایی به جنگ داخلی و فروپاشی ارتش می‌انجامد.  

به گزارش خبرگزاری کشور، سفرای پیشین امریکا در کابل گفته‌اند که اطمینان وجود ندارد که با خروج نیروهای امریکایی، طالبان با دیگر نیروهای سیاسی کنار آیند و در این صورت احتمال وقوع جنگ داخلی وجود دارد.

آنان هشدار داده‌اند که اگر خروج نیروها مشروط به تأمین صلح نباشد، جنگ داخلی شبیه دهۀ 90 به وقوع خواهد پیوست و در آن صورت، داعش قلمرو خود را در افغانستان گسترش خواهد بخشید.

سفرای سابق امریکا گفته‌اند که ایالات متحده نباید طوری نیروهایش را خارج سازد که طالبان فکر کنند به پیروزی نظامی دست می‎‌یابند و از گفت‌وگو و تفاهم با دیگر نیروهای سیاسی خودداری کنند.

دیپلومات‌های امریکایی خواهان برگزاری انتخابات شده و گفته‌اند که برخی‌ها به دو دلیل خواستار ایجاد حکومت موقت هستند. یکی این‌که انتخابات ممکن به دور دوم کشیده شود و ماه‌ها طول بکشد و دوم این‌که یک دولت تازه منتخب حاضر به اجرای ترتیبات جدید در پروسۀ صلح نخواهد شد. اما چه کسانی حکومت موقت را ترتیب دهند، زیرا قشر سیاسی افغانستان اجماع نظر ندارند.

نمایندگان سابق امریکا در افغانستان با تأکید بر ادامۀ حضور نیروهای کشورشان در افغانستان نوشته‌اند که ایالات متحده نباید به آن‌هایی‌که در راستای ترویج ارزش‌های دموکراتیک و حقوق بشری کار می‌کردند، خیانت کند.

به باور آن‌ها، ایالات متحده می‌تواند هزینه‌ها و شمار سربازانش را کاهش دهد، اما تا برقراری صلح پایدار نباید افغانستان را به‌گونۀ کامل ترک کند.

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان گفته است که توافق‌نامۀ صلح با طالبان نهایی شده و در حال حاضر از سوی دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا بررسی می‌شود.

او در سفرش به کابل، دو نسخۀ توافق‌نامۀ صلح را با رهبران حکومت شریک ساخته است. حکومت افغانستان گفته است که پس از غور و بررسی، پیشنهادها و دیدگاه‌هایش را دربارۀ توافق‌نامه با امریکا شریک خواهد ساخت.

افغانستان,امریکا,خروج,خلیل زاد,صلح,طالبان