دوشنبه, ۱۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

imran-khan-pakistan-cricket_3392961

عمران‌خان برضرورت حکومت موقت در افغانستان تأکید کرد

06 April 2019

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان گفته است که اظهارات او در مورد تشکیل حکومت موقت در افغانستان صرفاً یک “مشورۀ برادرانه” است و نباید “مداخله” در امور افغانستان تعبیر شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای خان این اظهارات را روز جمعه در جریان یک سخنرانی در ایالت خیبر پشتون‌خواه، در نزدیکی مرز با افغانستان ابراز کرده است.

او گفته است که اگر مقامات افغان می‌خواهند انتخابات ریاست جمهوری به بخشی از روند صلح تبدیل شود، نیاز خواهد بود تا یک حکومت موقت تشکیل بدهند.

آقای خان گفته است: “این مداخله نیست، یک مشورۀ برادرانه است.”

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، برای دیدار با مقامات پاکستانی سرگرم دیدار از اسلام‌آباد است.

آقای خلیلزاد تا حالا با محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان و شماری از مقامات ارتش این کشور دیدار کرده، اما برنامۀ کامل سفر او به پاکستان در اختیار رسانه‌ها قرار داده نشده است.

صدراعظم پاکستان ظرف ماه‌های اخیر، بارها از تشکیل حکومت موقت در افغانستان حرف زده است؛ اظهاراتی که واکنش تند حکومت افغانستان را بدنبال داشته است.

اخیرا وزارت خارجه افغانستان، سفیر خود را از اسلام‌آباد به کابل فراخواند و نیز با احضار معاون سفیر پاکستان در کابل، اظهارات آقای خان را مداخله آشکار در امور داخلی افغانستان دانست.

 

عمران خان، صلح، حکومت موقت، اشرف غنی، طالبان، افغانستان، امریکا، خلیل زاد